Fredagen den 22/3, otäckt kall och solig, helt utan snöskottning, bara lite sopning! Då vågade jag mig på det första riktiga terrängbesöket efter den lilla olyckan nästan tre veckor tidigare. Det blev en femhundrameterstur till och i lunden – jobbig, men utan men!
Och några få bilder blev det, trots besvärande em-kvällssol.
Märkligt nog hittade jag en granstubbe på en oväntad plats. På stubben växte dessa tickor. Vilka de nu kan vara?
Och på en sedan länge fallen, bruten, grov, stamartad ekgren växte snygga, solande mossor och på den gamla almstubben fanns de mångårigt gamla svartöronen kvar och en liten fjällig ticka som inte hann bli vare sig stor eller uppäten av mördarsniglarna tittade fram ur snön!
Och idag den 4/4 blev det en ny, mycket liten försökstur i lunden, först till granstubben med tickorna. Jag skar av ett stycke - lysande och kraftigt orange-gult i snittet - av en och fotade det i solgasset på stubben. Sen fick det följa med hem för några bilder på 5mm-papper.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.