I går tog jag en ngt längre promenad, en på flera km! Den började i hitre lundhörnet där solen sett till att sydsluttningen är snöfri. Men kylan gör att det inte hänt ngt på marken. Delvis har det faktum att inga kor förra året betade där medfört vårförsening. Vanligen går korna där tills långt efter att de första ädla träden fällt sina löv och äter en hel del såna, nu ligger där ett tjockt, ostört lövtäcke som hindrar soluppvärmningen! Så inga blåsippor syns ännu, inte ens bladen!
Men ngt snyggt och roligt hittade jag iaf. En några cm grov gren hade brutits av och fallit från en stor ask och den uppvisade mycket snygga gnagmönster av några mödrar och deras avkommor!
Jag visste inte vilken art som var artisten utan skickade några bilder till Mats Jonsell på SLU. Svaret sade att de snygga gnagspåren gjorts av
”——-askbastborre, Hylesinus fraxini. Liten rund och ljusbrungrå-fjällig sak som ser mycket trevlig ut.”
Den kallas på Artportalen off för ”fläckig askbastbagge”. Rapporterade fynd i kommunen 1942 och 2001…
Är nog inte SÅ ovanlig!;)
Lever under barken på nyligen dött klenare askvirke och torde inte göra ngn skada alls!
Eftersom asken är rödlistad borde väl en av den beroende bagge också vara det, ”konsekvensrödlistad” som t.ex. svartöra! Två bilder på gångsystem och en på en kornsnö”driva” som tillkom ”just då”, på en mossig sten!
Givetvis blev det sen några orange lavbilder på en viss alm - men dem slipper ni!
På betet, lunden W, var det mycket snö kvar, så mycket att jag inte kände för att knäfalla vid några tickprydda björkstubbar. Det får nog bli i VÅR! Tre bilder från samma stubbe.
På en annan bj-stubbe fanns denna ticka och på en granstubbe! ett snyggt gäng borsttickor! Tyvärr blev det inga användbara granstubborsttickbilder i går, bara några hemifrån rutpapperet!
Alla dessa stubbar är fyrvintriga, från en beklagligt lågintelligent EU-gallring hösten/vintern 2009-10. Jag skrev ganska mycket om avverkningen och ”följderna” bl.a. i tråden http://svampguiden.com/forum_visa_old.asp?inr=174766&fnr=1&sok=&Start=1150&Offset=50&24
Älgurinsvampbilderna i mitt avslutande inlägg där är ganska så ntressanta – tycker jag!
Att det var/är gott om snö framgår kanske av dessa utsikter från granstubben - mot ungefär E och W. Vårens dåliga utveckling framgår måhända oxå av att hasselhanhängena bara var c 15 mm långa!. Inga tjejer kunde upptäckas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.