Har du provat att rapportera den som Sarcoscypha austriaca ?
Jag tror att de har försökt förhindra att den rapporteras som Sarcoscypha coccinea av misstag - fast de kan ju ha åstadkommit en bugg också. Det skulle inte vara första gången.
Vi blir säkert lurade på värmen igen, börjar bli luttrad nu..
Hmm, jag skall försöka med ditt namnförslag, tidigare år har jag kunnit rapp. in fynden men nu är det stopp som sagt.
Jag hoppas verkligen att värmen kommer om några dagar. Förra året hittade jag de första toppmurklorna den 6:te maj, men i år vete sjutton om och när de kommer.
Jag testade nu att rapportera “Sarcoscypha austriaca” och det funkade för mig.
De flesta fynd som är inrapporterade under namnet Sarcoscypha coccinea i Artportalen:
http://artportalen.se/plants/uttag_obslista.asp?art=204936&art_leaf=True
.. är sannolikt en annan art som heter Sarcoscypha austriaca. Det är ett artkomplex med flera närstående arter som är svåra att skilja åt (mikroskopering behövs). Eftersom det är ett artkomplex så har det blivit lite krångligare att inrapportera denna i Artportalen. Så om du har hittat någon av dessa röda vårskålar, men inte är säker på vilken art det är, går det att rapportera in den under samlingsnamnet “scharlakansvårskål s.lat.” (eller “Sarcoscypha coccinea s.lat.”).
Irene skickade för något år sedan en länk till bilder och nycklar som kan vara användbara:
http://www.gbif-mycology.de/HostedSites/Baral/Sarcoscypha.htm
Michael, nu har jag försökt med lika dåligt resultat, går inte.
Kanske lika bra eftersom jag inte vet vilken art det är och jag kan inte mikroskopera.
Det finns 5 lokaler med sc.vårskål med någon, några kilometers avstånd hemifrån och om det är samma eller olika arter det står skrivet i stjärnorna.
I.a.f så är det gott om dem här i trakten !
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.