0 362 visningar

6 svar

Flyktiga vårtecken – och andra!

Jan A, Uppsala

12 apr 2013 kl. 19:47

30 mars fick vi besök av tre koltrasthonor.  Våra fyra trogna vinterhanar kanske vädrade vår, men tji fick dom – de tre brudarna har inte visat sig mer!
I går kom ett annat flygfärdigt och extremt stiligt vårtecken till utfodringen, en synnerligen praktdräktig stenknäckshane. Tidigare - under den mera ordinarie vintern - har vi haft besök av båda könen, dock ingen så snygg och ffa - tyvärr inte under rapportveckan.

I onsdags var jag ute med hunden Inca och då satt vi en stund på en solig bänk och käkade äpple tills med mindre flyktiga vårtecken, myrstackare/stackmyror – givetvis utan vingar. Vi hade bara knäckebröd och äpple att bjuda på – och/men myrorna verkade mer intresserade av att promenera och sola sig!

0

Flyktiga vårtecken - och andra!

Jan A, Uppsala

12 apr 2013 kl. 19:50

Sedan dess bör de ha hållit mera inomhus – och till natten är det kanske bäst för både två- och flerbenta att krypa långt in en skyddad vrå för att sen äntligen få vårvakna
Så idag har jag fotat det sista vinterutseendet i omgivningen och hoppas inte känna igen mig i morrn.  272:an är redan fuktig och det ska åtm småregna hela natten och nästan hela morgondagen!  Återkommer…

0

"JAS" Helsingborg

12 apr 2013 kl. 20:49

Här slåss Koltrasthanarna men jag har inte sett några honor ? Lite “pissmyror” i plastbåghuset men tjäle i marken :( I morgon svampexkursion i Fågelsångsdalen vid Södra Dalby, hoppas att det kan ge något. Kompisen rapporerade snöfall “stora flingor som äpplen”?? över Nässjö i Småland.

0

Lena M

13 apr 2013 kl. 07:40

Snöblandat regn här i Torsåker, Gästrikland , förhoppningsvis sista gången på lååång tid.
Fortfarande full rulle runt fågelborden, dessvärre så är det svårt att hitta mat åt dem i affärerna. Frukosten fick bli små, små skurna ostbitar, malda mandlar och äpplen som både koltrastarna och mesarna pickar på.
Fågelsången ger mig en föraning om ljusare tider !

0

Jan A, Uppsala

13 apr 2013 kl. 07:57

Inga flingor alls här,JAS, men det har droppat allt ktaftigare sen i går em, så nu är gårdagens snöpartier mycket blankare - och mindre! Till kvällen är det nog nästan bart, utom i “skyddade” nordlägen. Undrar när murklorna tar sig upp ur de gediget isiga skidspåren?
Kollade Judas-flädern i går, Bara c-gömming i olika stadier - och vacker vägglav. Det är nog lite för kärvt här, då nästan hele busken frös ihjäl den förra. snöfattiga och kalla vintern.

Hoppas du får en 3vlig utflykt! Hunden och jag ska ut på tis- och onsdag - på barmarksbombspaning! Och så måste jag - med hjälp! - ordna till en “vårexk” - i april eller maj står dock ännu skrivet i stjärnorna!
Ska ut och hämta in tidningen nu - innan lådan blir översvämmad!

0

Birgitta D

13 apr 2013 kl. 13:37

Stpora, stora snöflingor i Tranås med i går men idag höll det uppeunder vår utflykt med SNF.

0

Jan A, Uppsala

15 apr 2013 kl. 12:16

I går var en ensam bofinkgosse här och åt - och c 75 tranor flög mot N, kanske mot Tierp, där en bonde nyligen fått ersättning för   transkadegörelse tidigare år…
Och idag har vi besök av en blandad jätteflock med berg- och (mest) bofink, av alla könen!
Vi har vår i luften…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone