Hej!
Jag är fullständigt okunnig vad gäller svamp, måste jag först säga, så detta kanske är helt trivialt.
Idag var jag på en liten promenad med kameran i mitt närområde (Stockholmstrakten) och fann tre nästan knytnävsstora, runda och svarta klumpar. De låg halvt nedbäddade i väldigt lerig jord under ekträd, precis vid vattenbrynet.
Okunnig som jag är så tänkte jag raskt på tryffel, men efter lite googlande insåg jag att det nog inte var så. Dels på grund av läget (ovan jord) och årstiden, samt att det inte borde finnas här.
Så, vad är detta?
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/DSC_3673_zpsf68852e8.jpg
Klumpen på bilden är ca 8 cm i diameter och har en “bas” i botten som vilade löst mot underlaget. Tung som fan, som trä med hög densitet och hård. Jag la dock tillbaka den och gick vidare eftersom jag inte hade något att bära den i.
Säkert inget spännande, men man vet ju aldrig! ;-)
Tack för svaret Irene!
Jag tänkte faktiskt tanken att de kommit från ett träd, men har aldrig sett den formen hos svampar som växer på stammar. Ska återvända imorgon i lite bättre ljus och ta fler bilder. Och så kanske jag tar med mig ett exemplar hem.
Jag såg tre klumpar inom radien av kanske två-tre meter och alla såg ut att ligga med en flat sida nedåt och en rundad uppåt.
Nåväl, jag återkommer! Trevligt forum det här förresten:-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.