klarade Inca och jag av i går. Den började med en biltur till Bommen vid Trollträsket – ett trevligt alternativ för att bespara mig minst 9 km grusvägsgång!
Vi började med att försiktigt närma oss träsket, ännu ett vattenrikt, svagt isbelagt och lätt snökantat innanhav. Ja, jag var försiktig, men hunden plumsade rakt ut i isbadet. Trollhänderna fick vara ifred idag, men två översiktsbilder blev det. I bakgrundsskogen på den andra hittade vi bombmurkla 2009, innan Uppsala universitets skogsförvaltning - och Skogsstyrelsen - sabbade miljön. Den tredje bilden visar något som lyste ljusgrönt långt inne i en djup spricka i en död/döende sälgstam!
Det fanns mycket snö kvar i beskuggade vägkanter och de stora dikena västerut längs vägen var välfyllda och hundintressanta! Högt upp på en halvhög björkhögstupp satt en äldre ticka som jag bara nödtorftigt kom åt undersidan på. På vägens norra sida – strax väster om/efter de två huvuddikena - finns gott om aspar med bl.a. vacker asporangelav.
Sen letade vi rätt på bilen och for till nästa etappstart. En del fynd är redan redovisade i egna trådar, men vi såg också annat. Bl.a. tittade jag till den gulltickiga tallstubbe som vistades redan i höstas. Så här såg den ut i går.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.