På em blev det en kortis upp till lunden. Mer räckte inte resurserna till – och mer behövdes inte för att hitta roligheter. Den första var dock eg redan hittad, vid kvällsmörknandet i torsdags.
På marken tätt intill min allra första svartöre-almstubbe låg då en ”träbit”, c 13 cm stor. Troligen hade något djur råkat vända på den! På första bilden ligger den på stubben med vackra sidan upp. Åtskilligt tyder på att biten består av ngt ädellöv. Och nog verkar det väl vara en svamp på den? ;)
På hemvägen, vid en grov almlåga – den med bl.a. svartöron och lundbläcksvamp – låg en grov almgren, ganska fast i glt gräs. Jag lyckades vända på den och hittade detta, vad det nu är!?
Resterande fynd får vara till en annan gång!
Alla substraten givetvis noggrant återbördade…
Musslingen på lind skulle kunna vara någon Hohenbuehelia. Läge att ta fram mikroskopet, Jan.
Sen, det lurviga gula på lind är en Trichia, kanske favoginea - men det finns fler liknande (affinis, persimilis..)
Och den där sista kan du kanske jämföra med bilderna här:
http://www.mycodb.fr/fiche.php?genre=Phellinus&espece=ferruginosus
Hej Jan! Funderar över bilderna på den sista serien. Jag får en känsla av att det mycket väl kan röra sig om en myxomycet som har sökt näring på en resupinat ticka. jag tycker mig se just det vi jag beskrev i din tidigare fråga till mig, alltså resterna av “slemsidan”, ser ut som torkat skinn. Skulle inte förvåna mig om du kanske har ett lite ovanligt fynd där. Jag tycker att du skall gå och hämta kollekt och sände det till Uno E., eller om du har någon i närheten som kan kolla lite på den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.