0 295 visningar

8 svar

Tick- och taggingtur m.m.

Jan A, Uppsala

3 maj 2013 kl. 23:09

Vågade mig på em idag på vågstycket att nedstiga i åravinen. Helt livsfarligt för en ofärdig gube, men allt avlöpte väl och jag hittade bl.a. en för mig okänd, lysande liten ticka på barken på en döende alm. 

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2013 kl. 23:11

Den i särklass största, dock ganska liten, den på bild 1:1 och 1:2, fick följa med hem och vila på 5mm-papperet en stund,
Dessutom fanns åtskilliga mycket små på stammen…
Och några mittemellan

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2013 kl. 23:12

Och/men prakttaggingarna hade tyvärr tappat stilen!

0

Jan A, Uppsala

3 maj 2013 kl. 23:15

Och vad dessa båda (på alm) är har jag ingen aning om. Måste gå ner och fortsätta nån gång…

0

Skogsfrun i Obbola

4 maj 2013 kl. 08:44

Den första är ju lite lik en kötticka - men på alm???

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2013 kl. 08:59

Nej, Skogsfrun, så ser den inte ut - men jag tycker nog att den (och växtsättet) är “minst olik” alticka! Och ändå inte! Tursamt nog finns mycket smått/ungt på almbarken, bara några hundra m “promenad” hemifrån…

0

Caspar

4 maj 2013 kl. 13:28

Den första är väl lysticka?

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2013 kl. 13:47

Ska droppa lite “våt” bikarbonat på den i kväll Caspar… OM det verkligen skulle vara lysticka så är det en skaplig odling, den värstaste på aldrig! Almstammen är inte klen. Men.

0

Jan A, Uppsala

4 maj 2013 kl. 15:18

Jo men tack Caspar! Har tidigare bara haft lysticka på stående död hassel och på klen röjningsrönn på marken. Ska bli intressant att se hur stor skörden blir… Färgglada flickor kan göra slut på mycket!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone