0 545 visningar

8 svar

Kronskål.

svampstaff

4 maj 2013 kl. 00:29

Hej vänner!
ar löst en gåta angående kronskålar, dom kommer bara milda vintrar med mkt. regn, har studerat dom nu tre år, och förra årat hittade jag en sargad stackare, i år ingen hitils, var ner dit i onsdags, tror som devisen säger att det måste vara dyngsurt och mkt vatten, i år är det kruttorrt igen, som förra året:( men jag ger inte upp för det, dom kommer igen mina älsklingar:)
/Rickard

0

Caspar

4 maj 2013 kl. 16:02

Din bild ser ut som den är tagen 1910.

0

Lena M

4 maj 2013 kl. 18:33

Kronskål tror jag inte finns här i Gästrikland ?
Men för 3 - 4 år sedan visade du bilder på en skål som var gul invändig och mörkare på utsidan,2- 3 cm i storlek, vad hette den? Jag hade fått för mig att den hette kamelontskål, men någon med det namnet hittar jag inte, varesig på internett eller i böckerna.
Jag hittade den på 2 lokaler det året men sen har jag inte sett den.

0

Lena M

5 maj 2013 kl. 06:59

Nu har jag hittat skålen jag undrade över, vilket är det korrekta namnet ? Funnen i början av maj 2010,gamla mossiga boplatser där syrener, bärbuskar finns kvar.
Kan jag få namnet !

Gul skål med mörk utsida

0

anithaumeå

5 maj 2013 kl. 08:02

Den där känner jag igen.
Jag tror att Svampstaff har visat den förut.

Sätt ut bilden i en eget inlägg.

0

Irene A

5 maj 2013 kl. 10:02

Lena, det är kameleontskål på din bild, och visst kan du hitta den på nätet. Caloscypha fulgens ger fler träffar.

Kronskål kan säkert finnas i kalkmarker i Gästrikland också, men det kanske är lite tidigt för den än.

0

Lena M

5 maj 2013 kl. 10:44

Jag stavde namnet galet, det var därför jag inte fick någon träff.

Jasså tror du det, att kronskålen kan finnas här .

Just nu finns ingenting, det är för torrt, en riktig rotblöta skulle göra gott.

0

svampstaff

5 maj 2013 kl. 19:21

Kameleontskål:)

0

klas jaederfeldt

5 maj 2013 kl. 22:57

fortsätt leta Rikard

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone