0 1748 visningar

13 svar

Ej svamp: fågelläte

Peter, Linköping

6 maj 2013 kl. 21:38

Med risk att göra mig löjlig…

I går kväll hörde jag en märklig fågel. Den lät precis som när man drar en träpinne längs ett barns träxylofon, från lägre till högre noter. Oerhört svårt att förklara, men något i stil med prroitt. Det upprepades i korta fraser.

Jag har aldrig hört något liknande förut. Har någon av alla naturkunniga här något förslag på vad det kan ha varit för pippi? Det finns alltid risken att det var en stare, förstås.

0

Caspar

6 maj 2013 kl. 22:51

0

Peter

7 maj 2013 kl. 01:32

Bra förslag, men det var inte kornknarren, som låter som ett helt annat instrument: gurka. Tänk barnxylofon i trä. Prrruitt.

Tur att jag inte skriver fågelböcker…

0

Caspar

7 maj 2013 kl. 09:15

Och du är säker på att det var en fågel och inte ett barn med en xylofon? Dubbelbeckasin då? http://www.xeno-canto.org/browse.php?species_nr=&query=Gallinago+media

0

Peter

7 maj 2013 kl. 11:14

Dubbelbeckasinen lät helt magiskt…

Men det var inte den, och om det var några barn som spelade xylofon satt de väl gömda i trädet. :)

Om ni har Kalle Anka på julafton någorlunda i huvudet…scenen där Kalle hissar upp sig på sitt kamerastativ när han jagar den där hackspetten… Som den ljudeffekten lät fågeln! Drrruitt, drrruitt, drrruit.

0

Peter

7 maj 2013 kl. 15:20

Kattugglan sägs ha en slags “xylofondrill” men det jag hörde var inte i närheten. Tonarten var mycket högre, och drillen kortare.

Jag ska försöka få pippin på band någon kväll, men det blir inte lätt.

0

Tony S

7 maj 2013 kl. 17:27

Slänger ut ett par förslag.
Tofsmesens sång kan liknas vid det du beskriver.
Kanske även taltrasten kan få fram ett sånt läte. Den kan låta nästan hur som helst.

0

Caspar

7 maj 2013 kl. 18:39

Mitt sista försök http://www.xeno-canto.org/84281

0

Gunvor Carina

7 maj 2013 kl. 19:33

Kanske en Korp de har många läten för sig :)
Gå in här och lyssna..

http://www.youtube.com/watch?v=uER0pnRyrkk

0

Peter

8 maj 2013 kl. 09:40

Ingen match hittills. Möjligt att det var en taltrast, eller en stare, men jag tror inte det. Det var inte bara ett ljud i förbigående, utan en fras som upprepade sig. Jag får försöka hitta den där pippin.

0

Bengt Sandh

8 maj 2013 kl. 16:45

Det var nog den mycket sällsynta Xylofontruten (xylofåniga bocca). Den häckar i bäckar och träckar i säckar sällsynt i Linköping. :)

0

Internet

9 maj 2013 kl. 18:20

Tråden har drabbats av Bengt Sandh och måste fumigeras, vänligen återkom om en vecka. Vi beklagar olägenheten.

0

Peter

10 maj 2013 kl. 22:17

Det var nog en taltrast ändå. Jag hörde ljudet ikväll igen, mitt i taltrastorkestern. Nu lät det lite mer flöjtigt, som den där Papageno-drillen i Trollflöjten. Fruuuitt, typ.

0

Bo S

25 jun 2019 kl. 16:52

Hej Peter,
Har du kommit på vilken fågel du hörde?
Jag är helt säker på att det är den fågel som jag har hört många gånger de senare åren och senast idag! Jag har inte lyckats bestämma fågelarten. Jag kom på din tråd genom att googla på ”fågel med xylofonliknande läte”.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone