0 759 visningar

15 svar

Blomsvamp?

Brittis

15 sep 2006 kl. 06:16

Vad är detta? Innan ngn säger något om min suddiga bild, tyvärr, jag har bara denna, och den hade varit svår att bara skriva o fråga om utan bild alls. (långtidssjuk och numera arbetslös, så tager man vad man haver)

0

IreneA

15 sep 2006 kl. 06:57

Bläckfisksvamp, Clathrus archeri.
Är den hittad i Sverige, i så fall var? Jag har hört talas om ett fynd från Blekinge tidigare.

0

Skånesvamå

Brittis

15 sep 2006 kl. 07:03

I massor i skåne, vid västersjön, skåne! Jag kände mig som jag stod mitt bland massa köttätande växter…lite obehagligt :o)

0

Skånesvamå

IreneA

15 sep 2006 kl. 07:27

Jag föreställer mig att de som skapade “Alien” har inspirerats av bläckfisksvampen :-)

Arten har en intressant spridningshistoria. Den har sitt ursprung från södra halvklotet, spridd till Europa från Australien och Nya Zeeland, tog sig norrut till Danmark på 80-talet, första kända fyndet i Sverige 2001.

Jag har aldrig sett bläckfisksvampen i verkligheten, följaktligen inte känt lukten heller, men enligt uppgift ska stinksvampar knappt lukta alls jämfört med den..?

0

Skånesvamp

Brittis

15 sep 2006 kl. 07:32

Jag luktade aldrig på dem, tog några kort, kände obehaget och körde till en annan skog där skuggorna inte var så långa :o). Fyndet är sedan september förra året, slutet eller kanske början på oktober. Jag kan köra dig dit om du vill :o)

0

Skånesvamp

IreneA

15 sep 2006 kl. 08:03

Det blir långt att åka till Umeå för att hämta mig, men Affe är säkert intresserad av platsen!

0

Skånesvamp

Affe

15 sep 2006 kl. 08:26

Självklart, hade varit mycket kul att se den.

0

Skånesvamp

mvh lilla my

15 sep 2006 kl. 08:34

Superhäftigt att få se den, Brittis, oavsett bildkvalitet. Snällt av dig att dela den med oss!

0

Skithäftigt fynd!!

CharinaJohansson Halland

15 sep 2006 kl. 08:37

*vill se irl*

0

Skithäftigt fynd!!

Brittis

15 sep 2006 kl. 12:28

Ni är så luttrade o duktiga, så sry en nybörjare, vad betyder irl?
Ska kolla ifall jag har fler bilder på den! Dom..

0

Skithäftigt fynd!!

Sanna

15 sep 2006 kl. 12:32

IRL = In Real Life

0

"Dummerjöns"

Brittis

15 sep 2006 kl. 12:39

Ja givetvis! Ibland är blir jag trött på mig själv :o)

0

Affe

Brittis

15 sep 2006 kl. 12:40

Var bor du då?

0

Affe

Brittis

15 sep 2006 kl. 12:49

I helsingborg! Svampen hittade jag vid västersjön mellan Ä-holm och Ö-ljunga. Fast det var vid denna tiden förra året! Har hållt mig undan iår, men kommer mkt väl ihåg var! Så jag tar gärna en tur!

0

Affe

Affe

15 sep 2006 kl. 13:29

Bor i Landskrona.

0

Affe

Brittis

15 sep 2006 kl. 13:34

Oki, säg till om o när du har lust så åker vi!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone