Jag har letat efter recept på att tillreda agar. Jag har hittat en del recept och förklaringar på skillnader mm. Problemet är att allt på engelska och vissa saker verkar inte gå att direkt översätta. “Polypeptone or neopeptone” vet jag inte alls vad det är på svenska. Så om någon har ett recept som man kan inhandla på vanlig mataffär och går att odla mykel i så skulle jag vara ytterst tacksam. Det största problemet är egentligen just potatisen. Om man tar tex en PDY Agar så ska den innehålla “potato infusion (or use commercial dehydrated form)” vilket då borde vara potatispulver/flingor? Vad mer exakt är det? För i ett annat recept står det “potato flakes” och då måste man ändra ph. Så vilket potatispulver bör man använda? och vad är skillnaden på potato flakes och dehydrated potato infusion? Går det lika bra med mjöl? redning? Hoppas detta kan skapa någon diskution. Tack på förhand!
Jag kom på några följdfrågor.
1)Går det att odla i ren agar (utan tillsatser, näring mm)?
2)Går det att sterilisera agar med jäst (PDY) i tryckkokare utan att döda jästen?
Och sammanfattningsvis från förra inlägget.
3)Vad för potatis pulver/flingor/mjöl/pulvermos bör användas eller bör aktas ifrån.
Vill inte behöva oroa mig för ph.
Det verkar ju finnas färdigt pulver att köpa på olika labb shoppar på nätet.
Men alla är ifrån USA och frakt = svindyrt.
Finns det att få tag på färdigt pulver eller liknande i Sverige? eller vad använder ni för media att bevara arten i? Finns det någon form av ren maltextrakt (man kan blanda med agar) att köpa någonstans i någon vanlig affär? Det finns ju i massa andra produkter, går det använda någon av dom?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.