Det går alldeles utmärkt att torka trattisar som varit frusna men man skall välja de svampar som är ljusa i färgen och inte för gamla.
En fördel är det att hjälpa svampen till torkning.
Jag använder en kalluftsfläkt som får blåsa ca ett dygn på svampen som jag lagt på ollor i ett bakplåtställ. Min senaste torkning häromdagen var svampar som varit helt genomfrusna i 5 dygn. De rensades direkt efter upptining och placerades på ollor med fläkten på. Det blir ingen skillnad i vare sig smak eller konsistens. Testa själv.
Just det, dom finns i enorma mängder. Jag ^hämtade in^ 30 liter knallfrusna i tisdags och dessa var färdigtorkade på torsdagen med fläkthjälp. Skall ut nu på måndagen igen om inte det annalkande snöovädret spräcker mina planer. Jag får väl ta med mig snöborsten i värsta fall!!!
Hej.
( nu blir det en svamprapport här på forumet…)Här har vi också 12 grader i dag.Underbart!
Har varit ute i flera timmar i blandad terräng.
Hittade bara ca 1 liter trattisar som var väldigt fina….Och!!!!3 st jättefina gula kantareller. Dom stod under gråmossa så det var väl därför de klarat frosten.Sedan fanns det taggsvamp (fin) och en massa annat som jag inte vet vad det är. Så än är säsongen vid liv!
Men, jag undrar hur många man gick förbi för det är rackarns vad löv det är och varför ser alla ut som svamp?
Ha det bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.