0 576 visningar

21 svar

Frusen svamp

Novis

24 okt 2003 kl. 19:14

Hej i kylan.
Jag undrar en liten sak. Om man plockar frusen t.ex.höstkantarell, hur skall man tillaga den då. Förvälla?? Kan man frysa in den igen då?

0

Bo Reyer

24 okt 2003 kl. 20:19

Hej novis!
Frusna trattisar kan man tillaga som färsk, såvida de inte har varit frysta/tinade i omgångar. Då blir de svartfläckiga och sladdriga i konsistensen. Dessutom kan de få en frän doft och besk smak.

0

Josefina

25 okt 2003 kl. 00:24

Kan man torka dom?

0

Novisen

25 okt 2003 kl. 00:37

Tack för ditt svar Bo.
Då skajag följa ditt råd.

0

Erik Ekholm

25 okt 2003 kl. 08:48

Jag skulle nog inte torka svamp som varit frusen. Men att förvälla och frysa in, eller att tillaga och äta den direkt går bra.

Mvh,

0

Josefina

25 okt 2003 kl. 12:37

Vad händer om man torkar svamp som varit frusen? Blir den besk eller? Är det någon som provat?

0

Bo Reyer

25 okt 2003 kl. 17:06

Hej Josefina!
Läs mitt ovanstående inlägg!
Samma sak gäller oavsett hur du tillvaratar svampen.

0

Janne S i Dalarna

26 okt 2003 kl. 18:33

Det går alldeles utmärkt att torka trattisar som varit frusna men man skall välja de svampar som är ljusa i färgen och inte för gamla.
En fördel är det att hjälpa svampen till torkning.
Jag använder en kalluftsfläkt som får blåsa ca ett dygn på svampen som jag lagt på ollor i ett bakplåtställ. Min senaste torkning häromdagen var svampar som varit helt genomfrusna i 5 dygn. De rensades direkt efter upptining och placerades på ollor med fläkten på. Det blir ingen skillnad i vare sig smak eller konsistens. Testa själv.

0

Josefina

26 okt 2003 kl. 19:34

Hej Janne! Tack för svaret. Har plockat rätt många lite frusna trattisar i helgen som ligger på tork nu. Finns ju mängder bara man hittar dom i snön!

0

Janne S

27 okt 2003 kl. 07:16

Just det, dom finns i enorma mängder. Jag ^hämtade in^ 30 liter knallfrusna i tisdags och dessa var färdigtorkade på torsdagen med fläkthjälp. Skall ut nu på måndagen igen om inte det annalkande snöovädret spräcker mina planer. Jag får väl ta med mig snöborsten i värsta fall!!!

0

Kristina

27 okt 2003 kl. 15:04

Hej.
Jag skall ta en heldag i skogen i morgon. Det är väl sista gången….Det skall visst bli skapligt väder här i södermanland.
Rapport kommer.

0

Birgitta

28 okt 2003 kl. 15:19

I Småland är det i dag 12 gr plus.Då växer väl trattisarna igen väl?

0

Kristina

28 okt 2003 kl. 16:12

Hej.
( nu blir det en svamprapport här på forumet…)Här har vi också 12 grader i dag.Underbart!
Har varit ute i flera timmar i blandad terräng.
Hittade bara ca 1 liter trattisar som var väldigt fina….Och!!!!3 st jättefina gula kantareller. Dom stod under gråmossa så det var väl därför de klarat frosten.Sedan fanns det taggsvamp (fin) och en massa annat som jag inte vet vad det är. Så än är säsongen vid liv!
Men, jag undrar hur många man gick förbi för det är rackarns vad löv det är och varför ser alla ut som svamp?
Ha det bra.

0

birgitta

28 okt 2003 kl. 20:23

Hej Kristina

Har också upptäkt att frosten inte biter lika hårt under löven. Det gäller bara att se den där lilla kvadratcm stora gulisen och sopa undan alla löven.

0

Kristina

29 okt 2003 kl. 15:18

Precis Birgitta.
Den som uppfinner en behändig “tabortlövmojäng” ämnad för svamplockare kommer att bli miljonär.
(ja, jag vet att man kan använda pinne….:-))men ändå)

0

birgitta

30 okt 2003 kl. 15:25

Kanske en batteridriven härfön.Tippset är gratis

0

Kristina

30 okt 2003 kl. 23:04

Hi, hi!
Duracell då?

0

Biregitta

1 nov 2003 kl. 17:26

Hej
Min man säger att parkförvaltningarna har bensindrivna lövblådsare, hör med dom. Fast då försvinner ju en del av sporten.

0

Josefina

1 nov 2003 kl. 20:50

Allvarligt talat! Vem vill gå med en illaluktande, tung, avgasspridande mackagrunk på ryggen när man är ute efter att njuta av hösten?!

0

Kristina

2 nov 2003 kl. 00:51

Hej igen.
Jag skojade lite bara.
Ha det så gott.

0

Birgitta

2 nov 2003 kl. 12:18

Skojat har vi nog gjort lite till mans

0

Åke

2 nov 2003 kl. 15:52

Jaa, det har vi nog alla förstått. Jag skrattade hjärtligt när jag för min inre syn såg svamplockare med denna manick på ryggen.
Tack ska ni ha, ett gott skratt förlänger livet.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone