Har p.g.a. ryggfraktur fått hålla mig från skogarna tidigare i vår, men var ute på olika håll nu och det är hemskt att se. Allt blåbärsris är totalt dött och ljung likaså och tydligen det mesta lingonriset också. Det har frystorkat - tjäle, sol och vind. Detta gäller överallt kring Göteborg men undra hur stora områden som är drabbade? Allt bara dött blåbärsris. Det måste ta många år innan det försvinner om nu ens rötterna lever, och vilken risk för skogsbränder med allt torrt ris överallt.
Måste påverka många svampar sedan också.
Vad säger ni? Hur stora områden kan vara drabbade?
Här i Skåne samma problem, var uppe i Halland (Kvibille) förra helgen, allt blåbärsris och ljung brun, frostbränna även där och lördags pratade jag med mamma från Nässjö, samma sorliga rapport därifrån. Blåbären blir dyra i år och vad som händer med svampen vet i tusan men det är klart att de mykorrhizaarterna som har ihop det med blåbär gillar knappast läget. Bilden från Söderåsen i går 12/5
här runt Örebro har jag inte sett något liknande
bedrövligt och märkligt
har väl varit hårda vintrar förr och något liknande har jag inte hört talas om ??
mina föräldrar var ivriga bärplockare men något liknande har jag inte hört dem tala om
det borde de ha gjort om det varit kris med bär under 1960-70-talen ???
I varje fall under 60-talet minns jag vintrar med sträng kyla och mycket snö, ungefär som i år men inget om att det skulle skada naturen, bara att det var tufft för oss människor och en del andra däggdjur förstås
rådjuren har man ju hört hade det svårt så bönderna hjälpte dem med foder
Vad jag förstår är det bristen på snö ihop med soliga varma dagar och bistra nätter som torkat ut bärbuskarna.
Jag tror inte vi får några blåbär alls i år här på västkusten.I tät skog kommer det nya skott,men där det är lite glesare verkar riset helt dött.
Bilden tagen igår på ett före detta blåbärsbestånd.
Idag hade Göteborgs-Posten en artikel med Björn Aldén från Gbgs botaniska trädgård, och hur mycket exklusiva växter som dött. Han tror det kan ta flera år innan blåbärsproduktionen kommer igång igen. Jag har kontaktat Naturmorgon i radion och hoppas de tar upp och belyser problemet och omfattningen.
Städsegröna växter öppnar sina klyvöppningar för att andas och reglera fuktigheten. När solen skiner och det blir varmt fram på vårkanten öppnar växten klyvöppningarna och släppet ut vätska och om det blir/är barmark och fortfarande fruset i marken så kan växten inte dra upp nytt vatten utan blir uttorkad och dör. Därför är det viktigt om man har typ rododendron i sin trädgård att vattna ordentligt på hösten och täck området runt rötterna med mycket löv och helst lite granris för att hindra tjälen att krypa ner runt rötterna, alternativt täcker man växten med skyddande väv, typ säckväv för att hundra avdunstningen på våren.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.