0 1321 visningar

16 svar

döden i skogen

Roland Svensson

11 maj 2013 kl. 22:18

Har p.g.a. ryggfraktur fått hålla mig från skogarna tidigare i vår, men var ute på olika håll nu och det är hemskt att se. Allt blåbärsris är totalt dött och ljung likaså och tydligen det mesta lingonriset också. Det har frystorkat - tjäle, sol och vind. Detta gäller överallt kring Göteborg men undra hur stora områden som är drabbade? Allt bara dött blåbärsris. Det måste ta många år innan det försvinner om nu ens rötterna lever, och vilken risk för skogsbränder med allt torrt ris överallt.
Måste påverka många svampar sedan också.
Vad säger ni? Hur stora områden kan vara drabbade?

0

Lena M

12 maj 2013 kl. 07:41

Det var illa !
Kollade runt här i Gästrikland och det verkar bra ännu så länge. Men det kan fortfarande gå fel,det beror väl på vädret framöver.
Svamparna behöver regn nu för att sätta fart,värme har vi!

blåbärsblom

0

"JAS" Helsingborg

13 maj 2013 kl. 08:29

Här i Skåne samma problem, var uppe i Halland (Kvibille) förra helgen, allt blåbärsris och ljung brun, frostbränna även där och lördags pratade jag med mamma från Nässjö, samma sorliga rapport därifrån. Blåbären blir dyra i år och vad som händer med svampen vet i tusan men det är klart att de mykorrhizaarterna som har ihop det med blåbär gillar knappast läget. Bilden från Söderåsen i går 12/5

0

Lena M

13 maj 2013 kl. 09:26

Då får ni dra er lite norrut för att kunna plocka blåbär.
Någon som vet hur det ser ut längre upp i landet, Hälsingland, medelpad o.s.v ?

0

Bo E

13 maj 2013 kl. 14:02

här runt Örebro har jag inte sett något liknande

bedrövligt och märkligt

har väl varit hårda vintrar förr och något liknande har jag inte hört talas om ??

mina föräldrar var ivriga bärplockare men något liknande har jag inte hört dem tala om
det borde de ha gjort om det varit kris med bär under 1960-70-talen ???
I varje fall under 60-talet minns jag vintrar med sträng kyla och mycket snö, ungefär som i år men inget om att det skulle skada naturen, bara att det var tufft för oss människor och en del andra däggdjur förstås
rådjuren har man ju hört hade det svårt så bönderna hjälpte dem med foder

0

Fritjof

13 maj 2013 kl. 16:19

Vad jag förstår är det bristen på snö ihop med soliga varma dagar och bistra nätter som torkat ut bärbuskarna.
Jag tror inte vi får några blåbär alls i år här på västkusten.I tät skog kommer det nya skott,men där det är lite glesare verkar riset helt dött.
Bilden tagen igår på ett före detta blåbärsbestånd.

0

Gunvor Carina

14 maj 2013 kl. 14:04

Så sorgligt att se dessa bilder!
Här uppe i Piteå har jag inte sett något som tyder på att vi drabbats av liknande. Vi har haft rikligt med snö och kallt. Så vi kanske klarar oss från att råka lika illa ut som ni har gjort…Ni får komma hit upp och plocka bär…

0

Bo E

14 maj 2013 kl. 14:40

riktigt dystert om det är så illa att det inte växer upp nytt

jag förstod inte att ni haft en snöfattig vinter

här i Nerike har det tvärtom varit rekordmycket snö

minns inget liknande sedan 1966

märkligt att det ka variera så

0

Roland Svensson

14 maj 2013 kl. 15:47

Idag hade Göteborgs-Posten en artikel med Björn Aldén från Gbgs botaniska trädgård, och hur mycket exklusiva växter som dött. Han tror det kan ta flera år innan blåbärsproduktionen kommer igång igen. Jag har kontaktat Naturmorgon i radion och hoppas de tar upp och belyser problemet och omfattningen.

0

"JAS" Helsingborg

14 maj 2013 kl. 18:31

Städsegröna växter öppnar sina klyvöppningar för att andas och reglera fuktigheten. När solen skiner och det blir varmt fram på vårkanten öppnar växten klyvöppningarna och släppet ut vätska och om det blir/är barmark och fortfarande fruset i marken så kan växten inte dra upp nytt vatten utan blir uttorkad och dör. Därför är det viktigt om man har typ rododendron i sin trädgård att vattna ordentligt på hösten och täck området runt rötterna med mycket löv och helst lite granris för att hindra tjälen att krypa ner runt rötterna, alternativt täcker man växten med skyddande väv, typ säckväv för att hundra avdunstningen på våren.

0

Boman

15 maj 2013 kl. 09:26

Här i Sörmland har vi haft massor av snö, ser bra ut i de skogar jag ännu stoppat nosen i. Håller mig borta tills ormarna piggnat till och inte ligger och dräller överallt.

0

Jan A, Uppsala

15 maj 2013 kl. 10:28

Här i mellersta Uppland är det just nu en riktigt lovande blåbärsblomning - och lingonen kommer snart efter. Vi kunde se snö kvar i “skyddade” lägen ända in i maj. Ingen huggorm sedd ännu - men gott om mördarsniglar och fästingar…

0

Anette

24 maj 2013 kl. 09:08

Jag har blåbär i trädgården och tänkte klippa av det tråkiga bruna när jag upptäckte att det fanns fullt med gröna skott en bra bit upp så det kanske finns hopp. Men de hinner förmodligen inte blomma…

0

Fritjof

25 maj 2013 kl. 22:37

Det ser mycket mer hoppfullt ut nu.Det kommer fullt med nytt blåbärsris.:)

0

Irene A

25 maj 2013 kl. 23:01

Jadå, behåll hoppet, det kan bli kanonbra blåbärsskörd nästa år där :-)

0

"JAS" Helsingborg

27 maj 2013 kl. 09:52

Var på Söderåsen i fredags och blev förvånad över hur snabbt blåbärsriset återhämtat sig och det fanns till och med mycket ris som blommade?

0

Buffy

28 maj 2013 kl. 13:33

Jag har också lagt märke till dött blåbärsris här i NV Skåne, men det finns mycket nytt också med fina blad på. (Jag brukar plocka några bladstänglar till min kanin som kosttillskott.)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone