0 470 visningar

8 svar

första stenmurklan här i år!

Bo E

20 maj 2013 kl. 14:24

I lördags hittades den första stenmurklan i Sörbyskogen

på platsen har man tidigare år kunnat skörda dem i tiotal
förra året noll

i år en

de är nyckfulla rackare…

foto: Bo E-son

0

Bo E

20 maj 2013 kl. 14:35

de växer i en hög av gamla lastpallar som tidigare använts som underlag för bikupor

nu har det mesta multnat ned o dolts i marken och blivit gödning för murklor

0

Lena M

21 maj 2013 kl. 07:10

Håller med, det är inte mycket stenmurklor man ser , kanske att det beror på att det är så torrt.Regn på G tror jag, hittade några toppmurklor igår på skuggig plats.

0

Hans-Åke

21 maj 2013 kl. 09:08

Hej Bo kolla om du inte har blek stenmurkla.

0

Bo E

21 maj 2013 kl. 16:42

Lena M:
Jo det är toppmurkla jag egentligen söker men de har jag bara hittat en gång i vuxen ålder
den platsen kollar jag varje vår
nu var det ca tre år sedan
nu hade det tippats sågspån alldeles intill vägen de växte på
det ser jag som ett gott tecken för framtiden…

Hans-Åke:
Den är redan lämnad till torkning och förvaring hos en som har utrymme för detta
man ska ju inte ha dem i lägenheten
vad i bilden får dig att ana en blek ?
den var ganska torr och lite skadad på den sida som växt mot träplankan

0

Lena M

21 maj 2013 kl. 19:16

Bo. Om det är 3 år sedan du hittade toppmurkla på platsen så är jag tveksam till att de kommer igen. Tycker jag kan hitta dem ett par år i rad på samma ställen.

Idag hittade jag några i mittsträngen på gammal gräsbevuxen skogsväg.
Flera, också skogsväg men vid vägkanten. De körde där med timmerbilar förra året om det har inverkat, aldrig sett några där förut.
Lycka till på jakten !

toppmurklor

0

Hans-Åke

21 maj 2013 kl. 20:43

Hej Bo, hattkanden hänger fri från foten den luktar inget

0

Irene A

21 maj 2013 kl. 22:22

Jag tänkte också blek stenmurkla.. Växtplatsen som du beskriver verkar mer typisk för den.

0

Bo E

22 maj 2013 kl. 14:02

det stämmer att hattkanten hängde lite märkligt
vi trodde bara att den växt konstigt p g a att den stod liksom klämd mot trävirket
men det kanske är en helt normal blek stenmurkla istället…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone