0 2424 visningar

14 svar

Sprängticka / chaga eller?

Ric

20 maj 2013 kl. 20:26

Hejsan, varit ute i 3 dagar nu och letat efter chaga / sprängticka. Hittade en svamp idag som tyckte va mest liknande dom bilderna/videos jag sätt på chagan. Vad är de för svamp ?
tack så mycket!!

0

"JAS" Helsingborg

20 maj 2013 kl. 22:44

0

klas jaederfeldt

21 maj 2013 kl. 00:39

ser ut som om du lyckats få bort en fruktkropp av någon i släktet phellinus

0

Ric

21 maj 2013 kl. 15:51

Hej igen! hittade nog en sprängticka idag. redan gjort te på den. luktade lite vanilj och smakade inte särskilt mycket! kan detta vara sprängticka ?

tack / Ric

0

"JAS" Helsingborg

22 maj 2013 kl. 11:04

Smulor ?

0

Pochahontas

22 maj 2013 kl. 18:33

Just det här JAS är en tråkig del av vissa på SG! Vad menar du nu med smulor? Så klart det kan bli smulor av sprängticka. Beror väl på hur hård den är när man tar ner den… och hur muycket man bankar/slår/skär osv för att finfördela.

0

klas jaederfeldt

22 maj 2013 kl. 22:16

Ric frågar om det är sprängticka och visar smulor som kan vara vad som helst. Hur tokig kan man vara pochah. eller kan du av smulorna säkert säga att det är sprängtickat

0

Pochahontas

23 maj 2013 kl. 07:31

Nej Klas, naturligtvis kan jag inte det. Det är många här som besitter väldiga kunskaper och i och med det borde kunna svara utan en ironisk ton. Jag är inte tokig men kanske väl känslig för stämningar.

0

"JAS" Helsingborg

23 maj 2013 kl. 23:20

Vad är det som är fel Pochahontas, att jag skriver smulor när det är smular, tycker du att jag skall skriva sprängticka när det inte går att se vad det är? I så fall vore jag en galning, tänk om det är något giftigt. Om du vill snacka sprängticka med mig så går det bra men har man sönder objektet på det viset går det ju inte att ge något svar. Skall man skörda den så skall man nog i vilket fall som helst ha trädets ägares tillstånd och OM man har det så kan man i lugn och ro skörda den på rätt sätt utan att slå sönder den och då kan man få ett vettigt svar. Att artbestämma smulor via ett foto är omöjligt. Om du tittar lite längre upp så ser du att jag har lagt ut en länk där det går att se bilder och att läsa en hel del om sprängticka/chaga.
Så till det som du anser vara
“en ironisk ton” Smulor med ett ? Är det ironisk? Knappast men Smulor med ett ! Är ironiskt.

0

Pochahontas

24 maj 2013 kl. 16:32

Eftersom jag är tokig och dessutom har väldigt svårt att uttrycka mig på ett begripligt sätt ber jag om ursäkt för trampade tår och drar mig ur den här diskussionen.

0

Boman

25 maj 2013 kl. 10:08

Men suck! Ingen sa väl att du var tokig! Bara att det vore tokigt att artbestämma något alls ur en hög med smulor. Speciellt som skrivaren säger sig ha intagit te av smulorna, vilket kunde vara livshotande i värsta fall.

0

allansson Sera

18 okt 2019 kl. 07:47

Jag undrar har jag hittat rätt , är densprängticka?

0

JanAUppsala

18 okt 2019 kl. 08:07

“Det där” kan vara nästan “vad som helst”! Visa/beskriv hur svampen såg ut, växte etc.

0

HLilja

18 okt 2019 kl. 08:11

Sprängtickan är gul/orange inuti, denna ser bara   svart ut, vad man kan se…

0

JanAUppsala

18 okt 2019 kl. 09:09

Googla på “sprängticka, svampguiden, chaga” läs och lär!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone