0 566 visningar

16 svar

Styggkärret 19 maj

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 20:55

Sommarvädret gjorde vårexkursionen 2013 ovanligt varm för de 16 människor och två hundar som deltog - och någon badade en aning. 
Alla fick se huvudnumren rökpipsvamp, bombmurkla och blomskägglav. 
Dessutom betittades olika tickor och skinn, stenmurklor, små saker på grankottar (Hans avdelning), myxomyceter, vackra vårblommor och givetvis områdets enastående och unika ”totalmiljö!”

När vi åkte hemifrån hade jag ingen nalle i fickan men hoppades att den redan var på plats.  Och si,  den låg på mage intill några stora rökpipsvampar och visade glatt rätt tid när jag vände på den!  Den hade då tillbringat tre dygn där, minus mindre än två timmar!

I Hasseldalarna sågs rökpipsvamp, Alticka (på hassel), lunglav m.m. –och så kotteskorv och annat på grankottar.  Hoppas Hans klarat av en liten vit sak…
Här blommade hägg, lönn, lungört, kabbleka, skogsviol, harsyra, vit- och blåsippa m.m. och nästan vårärt, gökärt, tandrot, svart trolldruva - och flera andra.  Lindarna ljusgrönlövade liksom ekarna.

Nästa stopp gjordes på P vid stigen till Vallmo källa och Våtmon.  Bara ngt tiotal m in i skogen fanns åtskilliga bombmurklor -–“här finns massor” sa ngn!  Och på en biväg fanns stenmurklor att betrakta.
Efter en kafferast bar det så av på den spångade och av ”snö- och andra fällen” besvärade leden mot glupen i nedre delen av det stora våtmarksområdet Våtmon.
På väg dit såg vi en gl stubbe med tickor på – i nästan ren granskog. Men det var en ekstubbe med ovanligt konsoliga och platta korkmusslingar i olika åldrar och tillstånd. 

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 20:57

På en barkfri, ganska klen tallåga fanns åtskilliga mycket mörkt bruna myxomyceter som fotades av såväl hustrun och mig som av andra.  Här kommer några av våra mlm usla bilder från i söndags.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 20:59

Och här några bilder från i går.  Vi åkte nämligen tillbaka med hund och matsäck för att ta några bilder i lugn och ro – utan att störa gästerna.  (Alla korkmusslingbilderna är också från i går, dagen efter exk.)

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 21:01

En rolig klibbticka – och några andra…

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 21:03

Snygga tickor av annan modell – och en 2cm stor myx – eller mycket ung klibbticka? - på granlågan med mycket violticka på ”uppåtkvist”…

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 21:04

Sen var vi ute vid parabolstranden… Hustrun hittade ett gäng som jag missade! , första bilden, med lite vatten m.m.. Men jag hittade också en del – och det blev många bilder på blomskägglav!-
När vi rekade på torsdagen stod vattnet åtm 80-90 cm högre än på söndagen-
När proppen går ur torrläggs en glup mycket snabbt!

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 21:06

Sen kommer lite annat - mlm lustiga dagenefterfynd vi gjorde.  Första på gran, resten på björk.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 21:07

När vi skulle åka hem satt en ganska snygg och stor spindel på bilens bak’skärm’. Finns det nån ichtyolog här?

Vi har faktiskt väldigt mycket mer från båda dagarna men nu orkar jag inte mer - åtm för tillfället – men hoppas att ngn annan kan bidra med bilder m.m.…

0

klas jaederfeldt

21 maj 2013 kl. 21:33

enda spindeln med så snygga ben heter i min nyköpta spindelbok Oecobius navus, men det är bara en gissning, lägg ut den på facebook intressanta fynd av insekter så får du säkert svar av
Kajsa Mellbrand

0

Stubbsmet

Hans v E

21 maj 2013 kl. 22:28

Jan - dina och hustruns bilder på myxen bekräftar i viss mån mitt förslag på Brefeldia maxima, även om Stemonitis är tänkbart.

0

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 22:37

Tack för förslaget Klas, men vår skönt tigerbenta bilspindel var ganska stor, kanske bortåt 10x större än ditt dvärgspindelförslag!

0

Stubbsmet

Jan A, Uppsala

21 maj 2013 kl. 22:48

Ja, det verkar vara stubbsmet, Brefeldia maxima, som du trodde Hans. Jag skördade lite i går och har div kropps- och andra delar av den sparade - utifallatt.

0

Stubbsmet

"JAS" Helsingborg

22 maj 2013 kl. 10:01

Hej Jan! Jag ser inget annat än normala Stemonitis. Stubbsmet har mig veterligen inga skaft så som syns på några av dina bilder och även den typiska för stiftsvamparna lilla “droppen”(plasmodeumrest) vid foten (hypothallmus) av skaftet syns.De enskilda långa fruktkropparna tycker jag syns tydligt och stubbsmetet brukar ha en mycket mer gryning struktur. Den lilla rosa (klibbtickan) tror jag inte är någon myx, alldeles för slät yta och den enda jag känner med så slät yta är sotägg och när ytan blir så slät så “blöder” den inte. Bilder på stubbsmet.

0

Stubbsmet

"JAS" Helsingborg

22 maj 2013 kl. 10:05

Kanske kan ändå den lilla (klibbtickan) vara stubbsmet, med en ovanligt slät yta. Du ser ju en nästan liknande i bild 2 i förra serien.

0

Stubbsmet

"JAS" Helsingborg

22 maj 2013 kl. 10:07

Trött i dag :) Sista bilden skall det vara!
bifogar en ny bild här, men som du ser så har utan mer struktur än på din bild.

0

Stubbsmet

Jan A, Uppsala

22 maj 2013 kl. 10:18

Tack Jan!
Jodå, jag har sett klibbtickor med liknande utseende och lika unga och “saftande”.  Så den är helt OK.
Men vilken Stemonitis tror du det är - då? (Har smårester i en minikartong - utifallatt!)

0

Stubbsmet

"JAS" Helsingborg

23 maj 2013 kl. 22:47

Nä, det vill jag inte ens gissa på, sänd dem till Uno eller om du har någon annan, de måste nog under mikroskop.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone