Sommarvädret gjorde vårexkursionen 2013 ovanligt varm för de 16 människor och två hundar som deltog - och någon badade en aning.
Alla fick se huvudnumren rökpipsvamp, bombmurkla och blomskägglav.
Dessutom betittades olika tickor och skinn, stenmurklor, små saker på grankottar (Hans avdelning), myxomyceter, vackra vårblommor och givetvis områdets enastående och unika ”totalmiljö!”
När vi åkte hemifrån hade jag ingen nalle i fickan men hoppades att den redan var på plats. Och si, den låg på mage intill några stora rökpipsvampar och visade glatt rätt tid när jag vände på den! Den hade då tillbringat tre dygn där, minus mindre än två timmar!
I Hasseldalarna sågs rökpipsvamp, Alticka (på hassel), lunglav m.m. –och så kotteskorv och annat på grankottar. Hoppas Hans klarat av en liten vit sak…
Här blommade hägg, lönn, lungört, kabbleka, skogsviol, harsyra, vit- och blåsippa m.m. och nästan vårärt, gökärt, tandrot, svart trolldruva - och flera andra. Lindarna ljusgrönlövade liksom ekarna.
Nästa stopp gjordes på P vid stigen till Vallmo källa och Våtmon. Bara ngt tiotal m in i skogen fanns åtskilliga bombmurklor -–“här finns massor” sa ngn! Och på en biväg fanns stenmurklor att betrakta.
Efter en kafferast bar det så av på den spångade och av ”snö- och andra fällen” besvärade leden mot glupen i nedre delen av det stora våtmarksområdet Våtmon.
På väg dit såg vi en gl stubbe med tickor på – i nästan ren granskog. Men det var en ekstubbe med ovanligt konsoliga och platta korkmusslingar i olika åldrar och tillstånd.
Sen var vi ute vid parabolstranden… Hustrun hittade ett gäng som jag missade! , första bilden, med lite vatten m.m.. Men jag hittade också en del – och det blev många bilder på blomskägglav!-
När vi rekade på torsdagen stod vattnet åtm 80-90 cm högre än på söndagen-
När proppen går ur torrläggs en glup mycket snabbt!
När vi skulle åka hem satt en ganska snygg och stor spindel på bilens bak’skärm’. Finns det nån ichtyolog här?
Vi har faktiskt väldigt mycket mer från båda dagarna men nu orkar jag inte mer - åtm för tillfället – men hoppas att ngn annan kan bidra med bilder m.m.…
Hej Jan! Jag ser inget annat än normala Stemonitis. Stubbsmet har mig veterligen inga skaft så som syns på några av dina bilder och även den typiska för stiftsvamparna lilla “droppen”(plasmodeumrest) vid foten (hypothallmus) av skaftet syns.De enskilda långa fruktkropparna tycker jag syns tydligt och stubbsmetet brukar ha en mycket mer gryning struktur. Den lilla rosa (klibbtickan) tror jag inte är någon myx, alldeles för slät yta och den enda jag känner med så slät yta är sotägg och när ytan blir så slät så “blöder” den inte. Bilder på stubbsmet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.