Maj 2012 hittade jag Crucibulum laeve, Gul brödkorgssvamp på en lastpallsbit inne på Kemiras industriområde där vi (Luftkuddeland) har sitt lager. I sep. 2012 tog jag hem biten och har sedan dess haft den i en plastlåda (fuktkammare) och det har hela tiden kommit nya fruktkroppar. Jag har inte sett att några av de linsformiga peridiolerna som innehåller sporerna brustit och eftersom jag inte utsatt dem för bevattning eller liknade så har heller inte de mogna peridiolerna kasstats ur korgen. Ändå bloppar det upp nya fruktkroppar hela tiden så då måste träbiten var fullständigt impregnerad med sporer sedan tidigare. Vid rätt temp. och fuktighet inträffar alltså inga viloperioder utan det produceras nya fruktkroppar hela tiden. 9 månader har den nu levt hos mig i ”fuktkammaren” ute i pensionärskuvösen, ska bli intressant att se hur länge det går att hålla den i fångenskap.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.