Hej!
Blev hemskt glad när jag fick se dessa lysa vita i det gröna gräset på min promenad idag. Trodde förstås att det var vårmusseroner.Tyckte dock direkt när jag tog i dem att de kändes väldigt spensliga mot vad jag hade förväntat mig.Kände inte heller någon tydlig mjöldoft. Har aldrig hittat några men inte heller egentligen letat då det inte finns så mycket kalkhaltig mark här runt Borås. Efter att ha konsulterat svampboken lutar det åt sommarmusseron men är ej säker och är det inte också väldigt tidigt för dem? Någon som kan bekräfta eller har annat förslag?
sommarmusseron?
Kanske bäst att tillägga att jag inte utesluter sommarmusseron heller. Tidpunkten är inte fel, men jag håller med om att den är ovanligt kortfotad i så fall.
Det finns en snarlik art med kortare fot som heter Melanoleuca subalpina, men jag har för mig att den kommer senare.
Det är inte M. brevipes, den är mörkare, brungrå i färgen.
Jag smakade på den Irene och det var som du sa. Jag kände mjölsmaken så jag vågade mig på att steka och provsmaka den.Supergod!Inte kunde jag tro att det skulle vara särskilt svårt att artbestämma en vårmusseron. Har tittat på massor av bilder men på alla är vårmusseronerna mycket kraftigare och knubbigare än vad dessa var.Tack Irene! Tack också till Sven som visade intresse och försökte hjälpa mig.Tror ni det kan komma fler på samma ställe redan i år?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.