0 303 visningar

9 svar

Karl Johan?

marie

28 maj 2013 kl. 14:56

Kan karl johan finnas redan? Typisk form på fote som är brun med svagt vitt nät, hatten ljusbrun ,vitt kött närmast skinnet, köttet blånar inte,vita sporer (unga ex.)Smakar inte bittert utan god, rätt stark svampsmak. Fyndplats östergötland i kanten av äng alldeles nedanför tallbacke

0

anithaumeå

28 maj 2013 kl. 15:24

Kan du fixa en bild?

0

klas jaederfeldt

28 maj 2013 kl. 18:29

tallkannen brukar som hastigast dyka upp så här års ibland

0

Lena M

28 maj 2013 kl. 19:10

Jag tycker inte att beskrivningen stämmer in på en karljohan, men jag har inga allternativ att ge dig.

0

Stina Nordsjælland

29 maj 2013 kl. 00:45

Kan det inte vara finluden stensopp. Den är ju betydligt tidigare än Karl Johan. Har i alla fall sett den många gånger i juni månad här i Danmark.

0

marie

29 maj 2013 kl. 11:56

Jag har aldrig ens hört “tallkannen”! Är den ätlig?
Tyvärr inga bilder.

0

Birgitta D

29 maj 2013 kl. 14:42

tallkalle skall det nog vara.

0

Bo E

29 maj 2013 kl. 15:23

alla stensoppar är likvärdigt goda matsvampar tycker jag
de finludna jag hittat har varit extra fasta och tunga och inte haft larver i sig heller
läckra att skiva upp och torka

tallkallen är väl lite mörkare brun med lite dragning åt mörk tegelbrun
kallas oxå rödbrun stensopp i en del böcker
synd att du inte har tillgång till kamera
det är alltid svårt att beskriva med ord

0

Bo E

29 maj 2013 kl. 15:26

ljusbrun hatt och helvitt kött under hatthuden kanske talar för finluden stensopp
finns det några andra träd än tall i närheten?

den finludna stensoppen brukar växa med stora lövträd som ek, bok och lind

0

klas jaederfeldt

29 maj 2013 kl. 17:36

tack birgitta

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone