Jag fattar ingenting ! Kan inte logga in med mitt användarnamn / lösenord. Är det meningen att man måste skaffa nytt ?
Ärligt talat tycker jag att nya artportalen verkar knepig, hoppas att nått snille kan redogöra för ” hur man rapporterar, tittar på dagens fynd “, m.m .
Lena, det lär nog dröja innan nåt snille har hittat vägen förbi alla buggar… Och det har verkligen inte blivit enklare att rapportera.
Jo, man måste registrera användarnamn och lösenord på nytt, sedan koppla sina gamla fynd till det. Skälet är väl att folk kan ha haft olika namn och lösen till rapportering av olika artgrupper..
Jag hade tänkt skriva in dagens bombmurkelfynd från Bjurholm och rapportera det på ett tidigare använt lokalnamn, men det går inte. Så då skiter jag i det.
Lena, vid det här laget har du säkert löst problemet.
Kanske gjorde du samma miss som jag :-)
När man har sparat fynd måste man scrolla till raderna längst ner och klicka på “granska fynd”. Först därefter kan man “publicera alla fynd”. Där hittar man också möjligheten att ladda upp bilder.
Om man ska vara lite kritisk, tycker jag att rapportformuläret kunde ha varit mera samlat så att det åtminstone ryms på datorskärmen utan att behöva scrolla…
Positivt tycker jag är att kartorna har blivit betydligt bättre och snabbare att hantera.
Lena, vid det här laget har du säkert löst problemet.
Kanske gjorde du samma miss som jag :-)
När man har sparat fynd måste man scrolla till raderna längst ner och klicka på “granska fynd”. Först därefter kan man “publicera alla fynd”. Där hittar man också möjligheten att ladda upp bilder.
Om man ska vara lite kritisk, tycker jag att rapportformuläret kunde ha varit mera samlat så att det åtminstone ryms på datorskärmen utan att behöva scrolla…
Positivt tycker jag är att kartorna har blivit betydligt bättre och snabbare att hantera.
Att lägga in bilder är inte svårare än förut. I granskningsläget, näst längst till höger finns rutan att klicka på när man vill lägga in bild.
Har testat, och lyckades :-)
Det går bra att göra det vid ett senare tillfälle också. Om man söker sitt fynd och sedan klickar längst till höger på den raden, så kommer det fram några olika val, bl.a. att lägga in bild.
Irene, eller någon som vet!
Både igår och nu på morgonen har jag försökt att lägga in ett fynd men misslyckats. Jag fyller i alla uppgifterna som har en blå stjärna + antal fruktkroppar, fyndplats. Men sen när jag skall granska fyndet så får jag till svar att,
“misslyckades med att spara fyndet “.
Varför, vad är det som går fel ? Tacksam för hjälp !
Om du gör en sökning på arten, markerar en ruta under rubriken “Mina observationer” (rapportör eller observatör, inte så noga).
Sen kan du välja minimerad eller detaljerad lista för presentation av fynd.
Då får du en lista med fynd av arten du har valt - eller rad om det bara är en fynduppgift. Klicka på knappen längst till höger på den raden och välj ladda upp bild. Jag tror att det ska fungera.
Nu har även jag stigit över tröskeln till nya Artportalen. Visst är den bättre - inte minst kartfunktionen - men knappast enklare eller mer självinstruerande.
Jag rapporterade med det nya Excel-formuläret. Av någon anledning kom jag då inte med som observatör (vilket man såvitt jag kan se inte anger i formuläret), vilket ledde till att mina obsar blev andrahandsobservationer. De syntes därmed inte i min fältdagbok och jag hade vissa problem med att räkna ut hur jag skulle kunna redigera fynden så att de blev rätt. Men nu så! All vår början bliver svår.
En annan mysko sak var att det inte fanns några rullgardinsmenyer för “biotop” och “substrat” i Excel-formuläret som jag laddade ned, trots att man enligt instruktionerna ska kunna välja från lista. Jag skrev således in detta med egna ord, vilket ledde till felmeddelanden vid uppladdningen.
Det blir nog bra med tiden, men man ska nog rapportera regelbundet för att det ska kännas enkelt.
Det som irriterar mig mest, är att det är så omöjligt att få svar från supporten på frågor och synpunkter..
Jag har försökt flera gånger att framföra önskemålet att kunna skriva kommentarer till fynd, alltså inte bara de med bilder.
Före Artportalens tid, rapporterade många av oss till SMF och Ticksällskapet. Dessa uppgifter har sedermera lagts in i Artportalen av SMF och Fungus info, men de är inte åtkomliga för korrigeringar eller kommentarer för den ursprungliga uppgiftslämnaren. Sånt som artbestämdes på 80- och 90-talet (och naturligtvis även tidigare) är i några fall inte gällande idag, och sådana fynduppgifter borde kunna raderas/korrigeras eller åtminstone kommenteras!
Att skriva till supporten för att be dem göra det, är ju knappast lönt heller..
Överhuvudtaget vore det väl bra om Artdatabanken ville ta tillvara synpunkter från oss som både rapporterar regelbundet och försöker uppmuntra andra att använda Artportalen. Det som du föreslår, att kunna kommentera fynd, är ju en helt given funktion.
Vad gäller det som du konkret tar upp, om SMF och Ticksällskapet, har även jag detta problem. Eftersom de gamla lokalangivelserna var så vaga har jag själv lagt in alla gamla obsar igen. Vad gäller Ticksällskapet har jag sedan fått alla mina obsar som lagts in därifrån bortplockade efter kontakt med dels Dan O., dels Artdatabanken. Hur man ska få bort SMF-obsarna har jag däremot inte hittat någon lösning på.
En annan funktion som jag har efterlyst och som jag inte tror finns heller i denna version är spårbarhet. Det förekommer att man från Artdatabankens sida ändrar namn på inlagda observationer eftersom systematiken ändrats. Detta är förstås vanskligt eftersom det inte alltid är självklart vilken nomenklatur som rapportören använt sig av. Jag vet fall där detta blivit fel. Men då har det inte längre gått att se under vilket namn som obsarna ursprungligen lagts in. Görs det ändringar borde det på något sätt framgå.
Jag vet inte om det är konsekvent genomfört, men det brukar stå i kommentarsfältet vilket namn som ursprungligen använts för ett fynd.
Enda sättet jag har kommit på att kunna hitta dessa namn, är genom att ta ut en Excel-fil och sedan söka i den. Fast det känns lite onödigt att behöva gå den omvägen. Naturligtvis vore det bättre att ha sökmöjligheten direkt i sökformuläret.
Trist !
Jag menar med nya artportalen som tog ett dygn på sig att lägga ut min rapport. Sedan så står Småland, Jönköpings län som fyndplats men kartan visar på Övreberg , Torsåker.
Att jag inte kan bifoga bild fast jag klickar på bildikonen är ett annat problem.
Så visst har artportalen barnsjukdommar, få se om jag ids försöka igen eller lägger ner.
Att få kontakt med support är lönlöst, verkar bara stå med för syns skull.
Så här står det om systemkrav:
“Webbplatsen är anpassad för moderna webbläsare, som stöder webbstandarder satta av W3C. Artportalen fungerar bra med nyare versioner av Firefox, Safari, Internet Explorer, Opera och Google Chrome. Kontrollera att du har någon av de senaste versionerna och din webbläsare måste ha support för Javascript för att du ska kunna använda webbplatsen.”
Är det någon som vet hur man för in projekt när man rapporterar genom import från kalkylblad? Jag kan inte hitta någonting om det, men det borde gå. Det är väl just när man håller på med någon form av inventering som det kan vara en stor fördel att använda excelmallen!
Ngn som kan tipsa mig om vad jag gör för fel? Har kopplat mina gamla fynd till mitt nya konto men när jag går in på Listor& Statistik- observatörer så hittar jag mitt namn och antal fynd men när jag klickar på mitt namn får jag bara upp “sidan kunde inte hittas…” Har även gått in på mina gamla fynd, ändrat lite och publicerat på nytt men inget händer? På alla andras namn så kommer man till deras lista över deras fynd.
Visst.. Varit dålig på att rapportera och har inte många fynd men kunde ändå vara kul om det fungerade för mig också :)
Tacksam för tips :)
Har idag lagt upp min första rapport med bilder på nya artportalen utan några som helst problem. Däremot har jag sett att det inte syns på en del rapporter att rapportören laddat upp bilder. På mitt fynd syns en ikon för bilder men på tex Irenes fynd med Tulpanskål måste man gå in på “visa detaljer” och först där syns det att det finns bilder. Likadant är det med Lenas fynd av Stor blekskål (dina bilder finns under dagens bilder så därför kollade jag upp ditt fynd)
Kan det vara någon inställning som gör att vissa får en bildikon medan andra inte får det?
När det gäller mitt andra problem så har supporten lovat att ta hjälp av en administratör men att det nu i semestertider kan ta lite tid.
Tror att nya artportalen blir lättare att använda för sådana som mig som inte rapporterat tillräckligt mkt innan för att ha hunnit lära sig det gamla sättet :)
Madde, jag har också stört mig på det där med bilderna, att det bara är vissa som syns i listorna.
Något konstigt i Artportalens databaser måste det vara. Det kan inte ha med inställningarna hos användarna att göra, och jag har provat både med Explorer och Google Chrome.
De äldre bilderna kommer med i listorna, men av bilder som lagts in mot slutet av den tidigare versionen, och i den nya, är det många som saknas. De syns inte ens när man gör en sökning och väljer “endast fynd med bilder”.
De finns bevisligen där, eftersom de har visats som Dagens Bilder och går att hitta när man tittar närmare på varje enskilt fynd.
Irene, märkte att mina fynd inte fick ngn bildikon när jag inte skrev ngn övrig information eller bildtext. Däremot blev det en ikon så fort jag lagt till en text.. Däremot finns det andra som får upp ikonen utan att de skrivit till ngn information.
Nu verkar det iaf finnas med en ikon ifall man söker på enbart fynd med bilder så kanske de lyckats fixa ngt?
Får hoppas det blir bättre med tiden men allt brukar ta lite tid innan det flyter på problemfritt.
Madde, samma fynduppgifter som saknade ikon tidigare saknar sådana fortfarande om man söker enbart fynd med bilder. Det är många som fattas då. Så är det för mig i alla fall.
Men jag testade att lägga in bildkommentar på ett av mina fynd som saknade ikon, och då dök den upp, precis som du beskrev. Mycket märkligt..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.