möss, ekorrar, grävlingar
det finns nog många
och så sniglar förstås
har du tur att hitta vårmusseroner som inte är helt fulla av larver?
idag hittade jag en ny häxring i en park under en stor poppel
man blir bara besviken när man bryter i dem
men de börjar bli ganska stora nu…
tror jag har sett bilden på din granskog förut och skulle tro den är planterad eftersom det är så många granar så regelbundet och så jämnåriga
det kan ha varit en äng eller liknande gräsmark där före granarna som kan förklara förekomsten av vårmusseroner just där
Bo, det är inte omöjligt att det varit änmgsmark en gång i tiden, den gränsar till en åker åt söder, i norr till ett våtmarksområde.
Hassela . Tyvärr så har många av vårmusseronerna var angripna av någon sjukdom ( inte larver ) de två , tre år jag känt till lokalen Likadant på en annan lokal med övervägande gran.
Intressant att se hur det blir i år !
Nyss hemkommen från granplantagen. Gott om små vårmusseroner, ser ut att bli en bra säsong. Ingen av de jag plockade var angripen. Nu är de tillagade och uppätna. Skall nu ha lite tålamod så de växer sig lite större. Jättegoda att tillaga hattarna som “falska sniglar” med vitlök o persilja.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.