Jag hittade denna Entoloma i min trädgård där de växer i ett ostädat område med slån och andra Rosaceae. Enligt Funga Nordica får jag det till Entoloma niphoides (vitrödling enligt Dyntaxa). Men när jag letar bilder i andra böcker hittar jag också Entoloma sepium, som inte står i FN och som ser ut att passa lika bra. Den finns i Dynaxa med svenskt namn slånrödling. Så vad ska man tro, rör det sig om två olika arter? Och hur avgör jag det, när bara E niphoides finns i FN.
Tror kanske inte E rhodopolium. Men jag ser att Entoloma sepium finns i FN (missade tydligen det). Det går att komma dit i nyckeln, beroende på om man tycker att hattfärgen är vitaktig eller bara blek. Finns också blek from av clypeatum, vilket kanske är troligast.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.