0 2245 visningar

6 svar

Svavelticka / Chicken of the woods

Josefin V

10 jun 2013 kl. 13:39

Hej!

Jag tror att jag hittade svavelticka igår, men tänkte höra om någon kan bekräfta att det verkligen är det. Och om man törs äta den?

Jag hittade svamparna på ett träd (är inte säker vilken typ, måste gå tillbaka och kolla) nära vattnet mellan Reimersholme och Långholmen i Stockholm.

Frågan är alltså om det är svavelticka jag hittat?
Om de går att äta med tanke på att jag hittat dem i stan?

Hoppas någon vet :)

Artbestämmningshjälp kan det vara svavelticka?

0

Jan A, Uppsala

10 jun 2013 kl. 15:48

Trädet är ingen typ!, bara en typisk pil, mycket sannolikt knäckepil, Salix fragilis.
Och visst kan du laga till och äta din unga svavelticka - hoppas du gillar den!

0

Josefin V

10 jun 2013 kl. 16:15

Åh tack Jan!
Vad roligt :)

Ok! En pil, så bra att veta.

Det ska bli spännande. Har du smakat svavelticka någon gång?

0

Bo E

10 jun 2013 kl. 16:53

Svavelticka på pilträd

Jag äter dem

De får inte vara gamla och träiga men jag tror du kan hitta fina bitar med bra konsistens och lagom tuggmotstånd i ditt fynd !

prova stekta med curry
det är gott

annars kan du experimentera med egen kryddning eller bara pröva att smörsteka som de är

men när konsistensen börjar påminna om spånskiva är de inte lika aptitliga

grattis !

0

Bo E

10 jun 2013 kl. 16:54

varför läggs första inlägget in i svaret ?

0

Jan A, Uppsala

10 jun 2013 kl. 17:05

Jadå,Josefin - och med olika smakresultat, bl.a. beroende på vilket trädslag de vuxit på.  Godast tycker jag nog att svaveltickor på salixarter smakar, minst njutbara har de på ek varit. 
Men det handlar nog mest om tycke och smak - och dagsform!

Jamie Olivers berömda ”chicken” finns bl.a. här
http://singleguychef.blogspot.se/2008/02/jamie-at-home-episode-4-mushrooms.html
och lite diskussion bl.a. här
http://blog.mycology.cornell.edu/2006/10/31/eating-the-chicken-of-the-woods/

Du hittar väldigt mycket om den på Internet.  Lycka till!

0

Josefin V

11 jun 2013 kl. 17:51

Tack Bo & Jan!
Ska bli kul att smaka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone