Någon som vet vilken art ? Jag var inne på rotslätskivling eller dyngslätskivling men det stämmer inte helt.
Den yngre hatten hade hyllerester, vita skivor och den äldres skivor skiftade i brunrosa nyans. Ingen speciell doft/smak kunde jag känna.
kohagen på dynga ?
Det finns alldeles för många svampar för att man skall ha en chans att lära sig skilja på olika arter, så svårt.
Som den här t.e.x som jag genast tänkte ” sommartrattskivling “, men efter att ha kollat så blev jag osäker, kanske rödbrun trattskivling ?
sommartrattskivling ?
Nu har jag smakat, luktat och en svag mjöldoft har den.
Kan nämna att den växte efter byvägen ( grus ) mest barrskog med inslag av björk, rönn, asp.
Ett 10 tal ex, skall titta lite närmare på dem och ta ett mera närgånget foto i morgon om inte regnet står som spön i backen vilket väderleksrapp. hotar med.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.