Jag har tidigare nöjt mig med att utesluta farliga svampar innan jag äter men intresset för artbestämning börjar vakna lite smått. Är det inte så att det ofta handlar om varianter/underarter som kan avvika till någon del vid jämförelse med klassiska beskrivningar? Svårt tycker jag att det ofta blir i vart fall.
Troligen är det väl kungs- eller snöboll jag har här eller möjligen någon hybrid (eller vad det kallas i denna värld). Hur är det med sporerna? kan jag avgöra med ett mikroskop?
Vad gäller lukten så har jag lite problem där också. Kan inte säga klockrent att det luktar mandel/anis, fast kanske. Lukten är mild med visst behag men inte helt utan ett lätt sting av obehag också!? I smaken känner jag enbart behag och då jag tidigare år torkat den så har doften blivit mycket behaglig, fast någon mandel känner jag inte (har några fjun kvar från ifjol).
Jag skulle vilja börja handla även med dessa arter men det bör ju föregås av artbestämning. :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.