0 277 visningar

8 svar

Vilken Champinjon?

Ola H

15 jun 2013 kl. 20:15

Norrsluttning på fet jord i barrmattan under stor gran. Återkommer där varje år.

0

Ola H

15 jun 2013 kl. 20:18

Första bilden kom inte med. försöker igen..

0

Jan A, Uppsala

15 jun 2013 kl. 20:28

Tycker utseendet är kungligt - och den bör också smaka så.

0

Birgitta D

15 jun 2013 kl. 20:55

säg inte att den kommit i år redan. Då måste jag ta mig ut till mitt ställe.

0

Ola H

15 jun 2013 kl. 20:57

Tack Jan, men jag är inte övertygad. Den gulnar inte i något läge och hatten är inte fjällig. Hatthuden på bilden har spruckit upp något p,g,a, torka. Som ung är den närmast vit. Finns det något alternativ?

0

Irene A

16 jun 2013 kl. 17:25

Kungschampinjonen borde vara lite fjällig på foten, så jag håller med om att det nog är något annat. Alternativeet borde väl vara någon form av snöbollschampinjon ändå?

0

Mikael B.

16 jun 2013 kl. 17:52

Hej, vilken lycka att hitta kungschampinjon i sin typiska miljö..

0

Mikael B.

16 jun 2013 kl. 18:06

I torrt läge gulnar det inte lika bra. De andra champinjoner som föreslagits är ju gulnande också, så att… Luktar den behagligt av mandel/anis?

0

Ola H

17 jun 2013 kl. 07:24

Jag har tidigare nöjt mig med att utesluta farliga svampar innan jag äter men intresset för artbestämning börjar vakna lite smått. Är det inte så att det ofta handlar om varianter/underarter som kan avvika till någon del vid jämförelse med klassiska beskrivningar? Svårt tycker jag att det ofta blir i vart fall.

Troligen är det väl kungs- eller snöboll jag har här eller möjligen någon hybrid (eller vad det kallas i denna värld). Hur är det med sporerna? kan jag avgöra med ett mikroskop?
Vad gäller lukten så har jag lite problem där också. Kan inte säga klockrent att det luktar mandel/anis, fast kanske. Lukten är mild med visst behag men inte helt utan ett lätt sting av obehag också!? I smaken känner jag enbart behag och då jag tidigare år torkat den så har doften blivit mycket behaglig, fast någon mandel känner jag inte (har några fjun kvar från ifjol).
Jag skulle vilja börja handla även med dessa arter men det bör ju föregås av artbestämning. :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone