Läste tidigare att det finns en möjlighet att två olika varianter kan växa på samma mycel. Intressant, för förra året hittade jag på samma plats en champinjon jag till sist bedömde som knölchampinjon och den bestod det verkliga luktprovet i stekpanna. Luktade gott, smakade gott men rå var den svår att bestämma. Hustrun tyckte den luktade illa. I år under min inventering (som ingår i mitt specialarbete) luktade svampen inte bra rå och sg mycket annorlunda ut när den blev äldre. Är det möjligt att knölchampinjon kan växa på samma ställe på hösten i skiftet sept/oktober och giftchampinjon maj/juni?
Giftchampinjon - Agaricus xanthoderma (lepiotoides)
Inget är väl omöjligt när det gäller champinjoner och deras växttid.
De du har på bilden kan mycket väl vara giftchampinjon. Formen på ringen och den gråaktiga tonen på hatten passar bra med den. Men kolla fler karaktärer (ofta gul i fotbas, gula fläckar efter skrapning som blir svarta).
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_xanthoderma
Alla de karaktäristiska dragen finns i år för giftchampinjon men om det nu är samma art som jag åt förra året då saknas den typiska doften och den smakade bra och ingen obehaglig lukt spred sig i köket. Däremot så fanns inte den uppsprukna fjälliknande ytan på hatten. Det gula försvann först efter 15-30 min. Jag tror f.n. på en mutant eller att det verkligen är två olika arter som använder samma mycel men på olika tider på året. Hur ska man vara säker? Kanske göra ett smak- & tillredningsprov?
Hur som helst har jag inte hört talas om att det kan vara två olika arter på samma mycel. I så fall är det två olika mycel på samma ställe. Att en art kan variera i utseende på ett och samma mycel, mest beroende på olika väderförhållanden, är en annan sak.
Men det kanske fanns två olika arter där redan förra året, så att det var därför ni upplevde lukten olika?
Förmodligen en korrekt beskrivning men även i en av de äldsta svamparna var köttet mycket fast, snudd på kremla i foten (men trådig), doften på den senaste var klart bättre och det gula området bleknade efter ca en timme men blev varken grått, brunt eller svart. Däremot så var ringen ovanligt tjock på de unga exemplaren. Somliga frågetecken kvarstår.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.