nande musseroner observerade jag tyvärr först idag, men de har säkert funnits åtm ett par dgr där, som vanligt bara några få m halvrakt ut från kökstrappan!.
Så här såg de iaf ut idag, genom och bland gräs, grus, klöver m.m. och sen på närmare håll. Hittade också några fullvuxnare småttingar. Nästa omgång brukar bli kraftigare/matnyttigare.
Mina ser bara ut så här i början av säsongen. Senare blir de nya frk större/grövre och ljusare och i september ser de tämligen annorlunda ut! Och jag tror att alla kommer från samma, vidsträckta mycel.
De Ryman brukar få till fytotekets årliga utställning i sept är nog tämligen “normala”...
…och rödfibblan är verkligen ett snyggt och trevligt förrymt trädgårdsogräs, som inte ställer till problem utan bara gläder!
Natt och dag, Melampyrum nemorosum, som jag också avbildade, har helt andra effekter på sin omgivning. Jag grävde på sjuttiotalet upp några jordklumpar med levande, unga plantor i ett jättebestånd och planterade dem i/vid ett kirskåls-/kärsbestånd, Aegopodium podagraria, för att testa vad de duger till!
Och de dög!
Med benägen spridningshjälp av inbilska myror har den utplånat det aktuella, stora kärsbeståndet och endera dagen ska ett annat, under valnöten, få sällskap av några nattochdaggrupper. Hoppas resultatet blir lika lysande otoligt – och att kajp och ramslök är ”immuna”!
Det finns faktiskt 3vliga, hjälpsamma och vackra ”paraster”!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.