0 539 visningar

9 svar

Kantareller?

Svampis

20 jun 2013 kl. 12:40

Man påstås ha hittat dem första kantarellerna i västmanland.

Jag säger att detta inte är kantareller utan liknar mer en taggsvamp? Vad säger ni?

??

0

Irene A

20 jun 2013 kl. 13:12

Dålig bild, men det finns ingen anledning att tvivla på att det är kantareller tycker jag.

0

Irene A

20 jun 2013 kl. 13:12

Dålig bild, men det finns ingen anledning att tvivla på att det är kantareller tycker jag.

0

Svampis

20 jun 2013 kl. 14:20

Men form, hatt, foten, färgen inget stämmer tycker jag. Sen är dem ju vita? Knappast att dem hunnit blivit så solblekta. Pinfärska års kantareller borde vara brandgula nästan..
MVh

0

Conocybe

20 jun 2013 kl. 14:52

Taggsvamp. Taggar på undersiden.
Kantarell. Ribber “skiver” på undersiden.
Hva har dine?

0

Irene A

20 jun 2013 kl. 16:38

Jag hittade artikeln i VLT, och kan konstatera att det är en riktigt uschlig mobilkamerabild med urblekta färger. Det går inte att urskilja om det är taggar eller åsar på undersidan, men det finns ändå ingen anledning att tro att det är något annat än kantareller. De brukar kännas igen av dem som hittar såna :-)

0

Bo E

20 jun 2013 kl. 17:57

kantareller till midsommar är inget ovanligt

hittade för en dryg vecka sedan och har bildbevis…

bilden i inlägget är omöjlig att bestämma något utifrån
skulle kunna vara vårmusseroner eller blek taggsvamp men håller med Irene

varför tvivla…?
bildkvaliten är dålig men det är väl inget argument mot att det hittats äkta kantareller…?

foto: Bo E-son

0

buffy

21 jun 2013 kl. 10:50

Vi brukar hitta några små kantareller vid midsommar varje år. Inte i år dock men det kan bero på att vi inte varit vid våra kantarellställen. För två år sedan hittade vi så kunde ha som tillbehör på midsommarbordet.

Sommarkantareller är ofta mycket ljusa.

Bilden är usel men som många skrivit och vittnat om, midsommarkantareller är ej sällsynta. Hur du kan se att detta skulle vara taggsvampar begriper jag inte.

0

Den sura räven

21 jun 2013 kl. 12:20

Glöm inte att avundsjukan ibland är en mycket stark drivkraft i svampplockandets värld . Typ - “har inte jag hittat kantareller så ska ingen annan heller ha gjort det”,..

0

Kantareller?o

Inte avundsjuk

22 jun 2013 kl. 13:18

Och som sagt var, att hitta kantareller till midsommar i Mälardalen hör ju inte direkt till ovanligheterna, så varför ens väcka frågan…?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone