GO, eller hur jag skall uttrycka det.
När jag kom hit för 5 -6 år sedan var det livliga diskussioner om än det ena , än det andra, men nu, så tyst.
Då var man som en stor familj , man tyckte att man kände personerna ifråga, många av dem skriver inte på svampguiden längre, trist.
Ja jag vet att svampguiden tar fart i och med säsongen börjar, men jag saknar den ” gamla goda tiden ” med d.i.v småprat, funderingar och när vi lade ut förfrågningar på lite av var under svampfattiga perioder.
Nu kommer snart nya, ivriga personer in som kanske kan gjuta nytt liv i svampguiden, för jag hoppas att den lever vidare, för mig har den haft stor betydelse.
Jag hoppas precis som du att Svampguiden lever vidare även om jag själv varit dålig på att kolla in här. Slutade ju att röka i februari 2012 så har istället varit mer aktiv på sidor som handlar om att bli nikotinfri. Livet har tagit en helt ny vändning på andra sätt också men nu börjar gnistan komma tillbaka och lusten att gå ut i skogen igen börjar vakna :)
Får hoppas att fler vaknar till liv nu så det blir mer aktivitet igen! Saknar också alla de diskussioner som alla “känningar” hade ;)
Den stora frågan för mig i år blir: Vad vill jag hitta i år? Har hittat och lärt mig så mycket tack vare svampguiden så kan inte komma på ngn ny jag verkligen vill hitta… Vilka har du/ ni som mål?
Trevlig sommarkväll på er alla:) Som vanligt blöta, regniga hälsningar från Alvesta traktern i Småland :)
Vart tog vägen, vägen? Om något namn ska nämnas är det väl: Michael Krikorev.
Det är väl hösten som är glansperioden för Svampguiden. Sen om den gamla tiden var så god är väl något annat. Det jag kommer ihåg var väl mest de löjliga trollen som dök upp då och då. Oavsett vilket var det dessa som satte färg på det hela.
Jag kan hålla med om att forumet har blivit lite tråkigare och mer statiskt. Kanske för mycket vetenskap och för lite utsvävningar, vad vet jag. Min känsla är att alltför mycket allvar och högtravande analyser hit och dit skrämmer bort den “vanlige” svampplockaren.
Numera finns det inte många inlägg som lockar till skratt (på gott och ont). Själv bidrog jag kanske med lite annorlunda sådana med glimten i ögat men det var inte alltid så uppskattat vilket jag delvis kan förstå. Mina syften var aldrig att skada någon men det utmynnade tyvärr i många påhopp som var förödande för ett i övrigt alldeles utmärkt forum.
Kanske kan stämningen tillåtas att lyftas upp lite då och då i framtiden?
När jag hittade hit för 6 år sedan (tusan vad tiden går)var stämningen ibland sisådär, ibland helt urusel men det var liv i luckan om man säger så. Jag var ivrig och fotade och frågade om allt och fick väldigt mycket tillbaka som jag är tacksam för idag. Mycket kunskap har jag fått tack vare er på guiden. Sedan 2007 har “facebook” dykt upp, egen hemsida, “Puggehatten” med styrelsearbete och exkursioner tillkommit och så Puggehattens egna sidor, hem och facebook sidor. Det här är jag knappast ensam om så det blir inte så mycket tid och inte så mycket frågor heller över till “Svampguiden”. Men nya kommer ju och allt går framåt och jag hoppas verkligen att denna fantastiska sida med så mycket kunskap och så många duktiga människor får leva vidare. Nu är det sommar och jag jobbar för fullt men hoppas så klart att ha tid till att kolla in här då och då och kanske lära ut något lika väl som att lära mig själv något, vilket i och för sig inte är så svårt =) Vi ses i svampskogen eller på “guiden” :)
Skulle vara intressant att veta vad Bengt Sandh menar med att det blivit “för mycket vetenskap” och för mycket “högtravande analyser”?
Jag uppskattar svampguiden, inte för att inläggen lockar till skratt, utan för att man där kan få hjälp med svampfrågor - gäller för såväl nybörjare som mer kunniga.
Om sen Bengt Sändh eller någon annan vill dra en vits är det välkommet - sätt igång!
OBS; detta är inte ett påhopp på Bengt Sändh som jag har all respekt för utan en redovisning av mina synpunkter.
Jag gillar fortfarande Svampguiden som lär mig så mycket om svampriket. Har haft mycket att göra och inte hunnit vara här så ofta men jag tittar in här åtminstone varje vecka. Och nu börjar svampsäsongen så då hänger jag antagligen här varje dag.
Jag såg förresten Krikorev på TV i morse :-).
Svampguiden är jättebra med många kunniga svampkännare! Men det betyder inte att de som är inne på Svamplockarna är mindre seriösa svampplockare. Det ena utesluter inte det andra. Jag gillar båda så jag växlar och lär mig på så sätt mycket om svamp. Vad jag märkt här på Svampguiden är några få som ofta återkommer och delar sina svampupplevelser och kanske missar många nya
medlemmar som ställer frågor om sina svampupplevelser.
Bengt Sandh! jag gillar dina vitsar, det skadar inte med lite lättsamhet blandad med stor kunskap om skogens rikedom i form av svamp. Nu längtar jag riktigt mycket ut i svampskogen. Men det dröjer ett tag till innan mina svampar dyker upp Goliat musseron. Önskar er alla en underbar svampsäsong
Tack Gunvor/Carina! Det värmde. Nu blickar vi fram emot en kanonsäsong. Enligt SMHI ska vi få en torr och varm andrahälft av juli och det lägger grunden för ett bra Karl-Johanår vilket vi inte är bortskämda med de sista fem säsongerna.
Om ni tar kallarna så tror jag att jag kan ta rellerna. :)
Jag älskar Svampguiden och rekommenderar den alltid till folk som undrar om svamp. Själv är jag inte här lika ofta som förr, men det beror ju huvudsakligen på allt jag lärt mig här. Numera behöver jag t ex inte fråga om zonalt randiga svampar med orange mjölksaft går att äta.
Men jag brukar titta in och klicka för skogen.
Jag saknar nog mest Svampguiden p.g.a. att jag inte tar mig tid att vara med här på sidan mer är någon enstaka gång per år numera.
Jag är inte ute så mycket längre och ‘svampar’.
Det beror inte på att intresset har svalnat utan mer på att jag har fått prioritera min tid annorlunda.
Men jag kommer igen!
Och, hoppas att vi kan ses här då för både kunskapsinhämtande, småprat och skratt.
Just nu så har jag en ofrivillig paus i jobbet.
(Någon datorproblem ell. dyl.)
Så jag gick in här istället så att väntan inte blir så lång:)
Må så gott allihop!
Jag tycker Svampguiden är toppen!
Inom svamp finns så mycket att lära och dela med sig av så all info och kunskap är en tillgång.
Fördelen med Svampguiden är att här diskuteras enbart svamp för det mesta, det gör att man som frågeställare når rätt. På Svampplockarna på Facebook når man också personer med svampintresse och kunskap men det blandas upp med massa andra kanaler som varje användare har inställt på sin profil.
Jag tror och tänker att vi har nytta av varandra, för kunskap är det vi strävar efter och det finner vi på bägge ställen i olika former.
jag håller med
svampguiden och svampplockarna kompletterar varandra
speciellt på den tiden då man kunde skicka bilder via epost direkt från skogen
det fungerar tyvärr inte längre för mig i alla fall
då får man vänta och lägga in på guiden istället när man kommer till dator
stort tack i alla fall till er som skapat dessa intressanta forum för svampvänner
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.