Jan A, Uppsala
26 jun 2013 kl. 20:50
Tog i förrgår en ensamtur för att kolla sommarsvamparna. Första matsvampfyndet var vitsprödingar i olika åldrar. De växte som vanligt på dödrötterna efter en flerstammig sälggrupp i vårmussegranskogen, kapad drygt meterhögt. De flesta var överåriga, men några dussin fina i delikatesstadiet fanns.
Den drygt 50-åriga granskogen var tidigare betesmark – och ännu tidigare åker - och innehåller ännu en del levande löv och mycket dött.
På sälghalvhögstubbarna fanns en snygg mossa som växte platt mot stubbskären, från kanten och inåt.
Fina och mindre fina vårmussar fanns också. Efter dagens regn - och morgodagens eventuella – så blir det nog åtm en skaplig skörd till. De brukar börja ge sig först nån vecka in i juli…
Men det är mycket gott om bedrägliga, falska vårmusseroner i skogen. Man blir lätt lurad att kolla alla utrymda vinbergssnäckskal!
Hustrun kom förra veckan hem med bilder på blommande ögonpyrola hittad i samma unga, tämligen torra granskog, ganska nära grantrollen, inte alls en typisk lokal. Jag brukar hitta ögonpyrola bara i mycket äldre och fuktigare granmiljöer.
Detta bestånd består nog av minst ett hundratal ”skott”, kanske från samma ursprungsplanta, men jag avstod från att gräva och kolla. Tar för givet att det är så!
Den första bilden visar en del av ”storbeståndet”, den andra ett blomknoppigt ”skott”. Som avslutning visar jag en annan snygg midsommarblomma!
Svamplunchen blev riktigt god!
Hej Lena! Det är så ögonpyrolan - ögonljuset ser ut, dock oftast mycket mindre suddig!
Om du googlar på “Moneses uniflora” så hittar du “andra” bilder. Jag har också bättre…
Min salig farfar brukade dra till skogs och hämta hem några välluktsbomber till den likaledes saliga farmodern.
Jag tycker också mycket om doften!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.