0 4229 visningar

42 svar

kantareller

Jonas

30 jun 2013 kl. 06:33

Vad är det som får folk att vara så satans giriga att de plockar kantareller som är ca en 50-öring i diameter? Okunskap eller är de bara så jävla dumma i skallen att de inte fattar?

0

olah

30 jun 2013 kl. 10:42

fattar vadå jonas?

0

"JAS" Helsingborg

30 jun 2013 kl. 11:35

Tja så här mitt i sommaren så kanske man får passa på att plocka “femtioöringar” då de vid torka snabbt förgås. Så är det “kanske” såhär att “sommarkantarellerna” inte blir mycket större. Har ett par ställen på Lysingsbadets camping där jag i snart 13 år har iakttagit, sparat och väntat med att plocka dem men de små gula läckerheterna har aldrig blivit mycket större än en krona så nu lämnar jag dem till dem som kanske aldrig får se större ;)

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 13:04

När vi plockar årets första kantareller brukar storleken ligga mellan en 50-örings storklek upp till en 5-krona. Det beror på att suget efter färska, smörstekta kantareller blir för stor så vi vill inte vänta. Det som irriterar mig däremot är de som plockar allt, även en knappnåls storlek, utan att lämna ngt för tillväxt. Råkade ut för det idag :-( Lämnade kvar mängder av smått för tillväxt i tisdags men nu idag finns inga spår alls av kantareller! Även de ställen i skogen som tidigare levererade minst en korg full av kantareller varje helg blir totalt rensade.. Hinner plocka en gång, lämnar massor för tillväxt men veckan efter är allt borta och ser sen inte skymten av en enda på hela säsongen. Varför plockar en del på det sättet?

0

olah

30 jun 2013 kl. 17:26

Det här kan ju bli en intressant debatt! :)

JAS har varit med ett tag å säger inte mycket annat än sanningar. Håller med i hela hans inlägg. Sedan kan jag mycket väl förstå både Jonas och Madde. Har själv ett kanonställe om ca 4 hektar mindre än 5 minuter från mitt kvarter, där konkurrensen är hård.
Har många gånger varit snubblande nära bitterhet när jag sett någon granne med en påse “10-öringar”, men finner som regel tröst i att jag faktiskt tror att den hårda plockningen gynnar återväxten. Dessa 4 hektar (8 fotbollsplaner) ger mig varje år runt 30 kg. Hur mycket grannar och övriga tillresta får ihop kan jag inte veta med någon större säkerhet, men nog tror jag att området producerar mer än 150 kg kantarell per säsong. Alltså närmare 40 kg per ha och år. Den produktionen har jag aldrig bevittnat i mer urskogslik miljö.
Så hav tröst Jonas å Madde. Försök lista ut när i tiden i förhållande till regn, helgdagar etc., som chansen är störst att få lite utdelning!

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 19:57

Ja Ola, jag försöker att inte bli allt för besviken men det är tråkigt när det är ett område som ger otroliga mängder varje vecka ifall man lämnar de små på tillväxt, men numera är det någon som verkligen rensar bort allt. Det finns inge spår kvar alls av att det ens funnits kantareller i området, inte ens minsta lilla kantarell går att hitta när de varit framme. Har haft flera stora ställen som någon annan numera hittat till och alla blir lika renplockade. Får vara glad över att alla andra arter iaf får vara ifred så det blir ändå mkt svamp varje höst :)

0

olah

30 jun 2013 kl. 22:13

Jo. Andra arter är ett bra sätt att ligga steget före.
:-)

0

"JAS" Helsingborg

30 jun 2013 kl. 23:53

Av Maddes beskrivning att det inte finns tillstymmelse till spår av kantareller så undrar jag om det verkligen är människor som ligger bakom “skövlingen”. Det låter lite skumt för inte ens möss eller ekorrar brukar ta allt, spår brukar alltid finnas och inte minst efter människor. Vad kan ha hänt?
Håller med Ola om att de bästa kantarellställe finner man i “brukad” skog!

0

buffy

1 jul 2013 kl. 12:58

Jag har samma erf som JAS, på vissa ställen blir inte kantarellerna stora.De liksom mumifieras i knappstorlek istället.

För övrigt kan jag inte se att det spelar ngn större roll. I en ideal värld skulle förstås alla vänta tills kantarellerna är stora och därefter dela dem som bröder. Men i den värld vi lever i så blir det ju ändå så att den som hittar stora kantareller plockar allihop. De räcker alltså inte till fler bara för att de är större.

0

Kurt

1 jul 2013 kl. 14:43

Frågan är ju varför någon skall bestämma hur stora kantareller man får plocka! Små kantareller smakar dessutom bättre än riktigt stora kantareller! Hur är det med annan svamp, får man inte plocka små stensoppar heller, eller måste man vänta tills de är angripna av insekter?

0

Irene A

1 jul 2013 kl. 21:17

Madde, orsaken till att folk plockar på det viset, är att dom inte unnar någon annan att få plocka av återväxten. För säkerhets skull dammsuger dom helt, för att inte riskera att fler hittar stället.

Jag har sett det där på ett av våra ställen som jag vet att andra också känner till. Men ett år var jag riktigt glad, för det råkade bli så att vi tittade till det varannan vecka och turades om med någon annan att bara gallra ut de största (då hade de hunnit bli 4-5 cm i alla fall).

0

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 23:05

Ja Irene, det är nog så.. Bara så tråkigt eftersom det stället räcker till flera personer. Brukade plocka mer än jag själv behövde och kunde därför hjälpa grannen att fylla sin frys också :) Det uppskattade hon iom att hon numera är för gammal för att själv plocka svamp. Tur för henne att hon vågar testa andra arter också så hon får fortfarande flertal kilo blandsvamp varje höst :)

0

Girighet

buffy

2 jul 2013 kl. 21:22

Jag förstår nu vad ni menar. Idag träffade jag på de värsta kantarellplockare jag någonsin sett. De plockade kantareller som var mindre än min lillfingernagel. De grävde upp dem ur marken med kniv och stoppade dem i en plastpåse som blev lika full med jord som med pyttekantareller. De lämnade inte antydan till en miniatyrgrylling kvar där de gick fram.

-Tycker ni inte de är lite små? frågade min man.
-Jo, men de är många! blev svaret. Och det var ju ingen lögn, de hade gröpt upp hundratals små gula prickar ur marken.

Inför sådan helt sanslös girighet blev jag mållös. Jag kan själv plocka 50-öreskantareller. Men det här var ju rent löjligt.

0

Girighet

BaWa

2 jul 2013 kl. 21:27

Fader, förlåt dem; ty de veta icke vad de göra.

0

Girighet

"JAS" Helsingborg

2 jul 2013 kl. 23:25

Egoismen har tilltagit det senaste årtiondet och värre verkar det bli! Jag/vi tar allt och skiter fullständigt i andra och det gäller tyvärr inte bara svamp :(
Det är synd om människorna!!!

0

Girighet

Lena Strömstad

3 jul 2013 kl. 23:01

Amen

0

Girighet

Lena M

4 jul 2013 kl. 07:41

Samma fenomen såg jag igår på jag skulle titta till ett ställe där jag tidigare sett så mkt. smått. Inte en enda kantarell fanns kvar ?

0

Girighet

buffy

4 jul 2013 kl. 12:40

Jag förstår inte var denna idé  kommer ifrån. Att krypa fram längs marken och sprätta upp pyttekantareller ur jorden med kniv så att varje spår av kantarell utplånas. Facebook? Gäller att vara först med kantarellmackebilder? Må de sätta sina smörgåsar i vrångstrupen.

0

Girighet?

Bengt Sandh

4 jul 2013 kl. 13:53

Jag tycker att det börjar bli lite snedvridet det där med att att några ondgör sig över att somliga plockar små kantareller. Ska inte var och en få avgöra om man ska lämna kvar de pyttesmå eller inte?

Alla borde väl känna till att dessa våra små som kommer tidigt och växer längs stigar och vägkanter sällan växer sig stora. Därför har jag full förståelse för att man plockar dessa i ren glädje över att få avnjuta årets första kantarellmacka. Det är väl inget att bråka om. Det handlar inte om girighet och varför ska man önska att någon ska “sätta sina smörgåsar i vrångstrupen”? Den som säger så är väl inte en bättre människa än plockaren?

Nej, låt oss inte bete oss som barnungar utan låt var och en själv få avgöra vilka svampar som ska plockas. Var i stället glada att säsongen är på G!

0

Girighet?

OlaH

4 jul 2013 kl. 16:34

Jag håller fullständigt med Bengan! Och Buffy!

Högt i tak ska de va o debatter är bra eller åtminstone kul! (Apropå tråden: “Svampguiden har tappat”)

I sak menar jag att jag förstår din frustration Buffy. Fullständigt normal reaktion som jag själv haft en släng av då och då i min gröna ungdom och det skulle förvåna mig å det djupaste om inte alla svampplockare blivit besvikna på gränsen till bitterhet någon gång i konkurrensen om läckerheterna!? :)
Sen har vi ju det där med livserfarenhet och med ålder tilltagande pragmatism om jag får sticka ut hakfjunen lite. Till syvende och sist blevo det bäst om alla tänkte som Bengt.

0

Girighet?

Madde Småland

4 jul 2013 kl. 20:58

Jag har förståelse för att man plockar allt så här i början av säsongen men tyvärr är det mina ställen som brukar ge kantareller fram till frosten som blir totalt renrensade också.. Inte bara ett av mina bästa ställen utan 2. Så där handlar det om hela hösten, inte bara nu de första kantarellerna. Än får jag iaf ha ett hyfsat bra ställe i fred som ger ca 2 liter varannan vecka. Får istället utnyttja bilen i år och testa nya skogar som ligger längre bort och hoppas finna nya fina kantarellmarker.

0

Girighet?

Kurt

5 jul 2013 kl. 04:48

Det blir sådana här reaktioner när folk har sina bestämda svampställen som de regelbundet går och skördar (nej det har naturligtvis inget med svampplockning att göra). Då känner de någon form av sjuk äganderätt för svampen. Därför uppskattar jag ofta skogsavverkning, det tvingar folk att plocka svamp i stället för att skörda svamp.

0

Girighet?

buffy

5 jul 2013 kl. 08:19

Nej, detta var inget “eget” svampställe som jag känner någon äganderätt inför. Detta var i ett naturreservat där många går. Och det var definitivt inte kantareller i vägkanter heller, jag vet av erfarenhet att såna sällan blir stora.

Jag blev mest häpen över girigheten, i att ligga och sprätta upp marken för att gama åt sig en jordig sörja med pyttekantareller. Det är väl samma slags människor som tar med sig matsäck ut i skogen och sedan lämnar alla tomma förpackningar för att slippa bära med dem hem. De bryr sig inte ett dugg om vad de lämnar efter sig i form av förstörelse.

0

Girighet?

Bengt Sandh

5 jul 2013 kl. 12:06

Kom igen Buffy!

Du drar konstiga slutsatser när du påstår att dessa pyttekantarellplockare också är marodörer som skräpar ner.

Om man håller på och kategoriserar människor på det sättet så är man ute på tunn is. Om man vänder på det så skulle enligt ditt resonemang de som skräpar ner i naturen per automatik plocka pyttesmå kantareller med verktyg för att få upp dem.

Nej, låt oss få göra det vi vill med svamparna så länge vi inte börjar slåss i skogen för att “freda” våra inmutade ställen. Det finns plats åt alla och ingen har rätt att klandra den som plockar på sitt sätt.

Låt oss nu gräva ner småaktigheterna och dra ut i naturen och njuta av vad som bjuds utan att kasta sneda blickar på våra medmänniskor.

0

Girighet?

Jonas

5 jul 2013 kl. 16:18

Kurt, du tar ju åt dig, så då måste du tillhöra den gruppen som skövlar allt. Det jag ville belysa är att om folk kunde ge fan i att plocka de allra minsta svamparna, så kanske de hade uppskattat värdet av att låta de stå kvar och växa till sig nästa gång de kommer. Det har ingentill med “ensamrätt” att göra. För övrigt tycker jag att du bara svamlar en massa skit om att “små kantareller” skulle smaka mer än stora. Rena Bullshiten!

0

Girighet?

Bengt Sandh

5 jul 2013 kl. 16:35

Som sagt, låt var och en ha frihet att göra som den vill! Det finns svamp så det räcker och blir över åt alla ändå. Varför ödsla energi på att ondgöra sig om än det ena, än det andra?

Ut i naturen och njut av den frihet vi har fått ärva genom den unika Allemansrätten. I våra marker ruttnar 100-tals ton ätbar svamp varje år för att folk inte har ork, lust eller kunskap nog att utnyttja den enorma naturresurs som svampplockande erbjuder vår kropp och själ.

Alla kan plocka så mycket eller lite de vill av stora och små kantareller och andra goda matsvampar utan att småaktiga angrepp på andra ens ska behöva finnas på kartan.

0

Girighet?

buffy

6 jul 2013 kl. 08:57

Bengt, varför försvarar du naturmarodörer? Rovdrift och skövling? Att bara se till sitt eget kortsiktiga bästa? Om än i liten skala, men det är ju samma princip som orsakar storskalig miljöförstöring: Girighet och hänsynslöshet.

Här i Skåne finns inte alls de mängder svamp som ni är vana vid längre norrut. Vissa år får man ihop ett hekto kantarell på en hel säsong.

Att kantarellskövlare lämnar skräp i skogen innebär självfallet inte att alla som lämnar skräp i skogen är kantarellskövlare. Varför skulle det göra det? Om smultron är röda, följer då att allt som är rött är smultron?

Jag tror att hänsynslösa roffare är hänsynslösa roffare, oavsett var de befinner sig.

0

Girighet?

Irene A

6 jul 2013 kl. 09:39

Alldeles rätt, buffy. Det är samma sorts människor som plockar kart på en hjortronmyr bara för att ingen annan ska hinna få dem.

0

Girighet?

Jonas, Schweiz

7 jul 2013 kl. 17:00

På dom flesta ställen i Schweiz får man bara plocka ett kilo svamp per person och dag. På detta sättet vill man nog fördela svampen bättre på alla.

0

Lina

8 jul 2013 kl. 12:54

Den första gången som jag är ute i skogen på försommaren och hittar kantareller plockar jag dessa småttingar. Inte de allra minsta, men de som är som en lillfingernagel och större. Detta pga att man längtat så mycket över att hitta de första svamparna och att få äta en god kantarellmacka med dessa härliga små “knubbisar” på. Jag kan väl inte direkt påstå att det är smakskillnad på kantarellerna, men de små första är godare i konsistensen och de nästan “poppar” till i munnen.

Om detta är rätt eller fel kan jag inte svara på, men jag tycker ändå att det finns gott om svamp i skogarna + att det är kul att leta upp nya bra ställen om ens egna skulle vara skövlat.

0

Girighet?

Bengt Sandh

8 jul 2013 kl. 15:34

Jag tror inte för ett ögonblick att de som plockar pyttesmå kantareller är “marodörer”, “giriga”, “hänsynslösa roffare”, “skövlare” m.fl,  invektiv som några skribenter flitigt använder.

Jag känner mig påhoppad som att jag vore kriminell av dessa inlägg. Jag plockar de kantareller jag vill ta hem oavsett storlek. Jag är dessvärre inte så generös att jag hellre låter andra plocka “mina” kantareller när de har blivit större. Om det ändå blir så spelar ingen större roll, huvudsaken är väl att plockaren känner glädje.

Att skuldbelägga plockare för att de inte följer de “regler” som vissa sätter upp är verkligen inte någon smart idé. Låt var och en göra som den vill och sluta upp med tramset. Jag tror inte för ett ögonblick på att den ene är bättre än den andre. Det verkar som att alla andra utom en själv är skövlare.

Var går gränsen mellan att plocka och skövla? Om jag plockar mycket svamp, är jag då en skövlare även om jag gör det för att fylla förråden samtidigt som jag har en möjlighet att tjäna en slant? Man får plocka och sälja svamp skattefritt upp till 12.500:-/år. Om man är 4 personer i en familj kan man alltså tjäna 50.000:-. Skulle det vara fult? Knappast.

Keep on plocking!

0

Girighet?

Kurt

9 jul 2013 kl. 08:55

Men varför talas det bara om kantareller? Hur är det med andra svampar, hur små stensoppar får man plocka? Finns det inte en gräns som säger att man inte får plocka stensoppar med en hattdiameter mindre än 10 cm? De som plockar mindre stensoppar är naturligtvis giriga skövlare?

Jag har aldrig sett någon brist på svamp i skogen, begränsningarna finns bara i folks fantasi och i hur långt man är beredd att gå (och jag är beredd att gå LÅNGT!). Att då hålla på att småsint bevaka “sina egna” små svampställen är bara patetiskt, om någon annan skulle varit före mig i skogen, så tycker inte jag att det gör något, det får ju bara mig att söka ny ställen längre bort, inget problem alls. Även när det gäller kantareller så plockas bara någon procent av de fruktkroppar som varje år växer, det räcker så gott åt alla.

0

Girighet?

anithaumeå

9 jul 2013 kl. 15:06

Kurt!
Du har så rätt.

Fastän det svider när “mitt” ställe är tömt.

0

Girighet?

Bengt Sandh

9 jul 2013 kl. 15:12

Dessutom så kan man ju inte veta om man själv kanske plockar av ett ställe som någon annan har sparat för framtida skörd, eller hur?

0

Girighet?

Bo E

9 jul 2013 kl. 15:29

att spara för framtida skörd är inte speciellt givande denna årstid
kan så vara till hösten eller under speciellt fuktiga regnperioder

nu torkar det mesta bort på någon vecka om de exponeras för sol och vind

dessutom plockar jag mina små kantareller vid motionspår och ridstigar
inte sällan händer det att de är söndertrampade när man återvänder för att kolla tillväxt

ett gammalt knep som jag hörde som barn var att lägga ris eller löv över dem

vet inte om det funkar men har faktiskt gjort så vid ett par tillfällen då jag gissat att stigen eller platsen varit mindre använd
då kan det finnas en chans att de överlever till nästa regn
kanske…

jag håller helt med Bengt S

Låt folk plocka de svampar de vill
plocka utan att vara avundsjuk

det finns många skogar att välja på
missunnar ingen…

foto: Bo E-son

0

Girighet?

buffy

10 jul 2013 kl. 10:38

Ni verkar bortskämda med massor av svamp må jag säga. Här i NV Skåne står inte mycket fruktkroppar och ruttnar kan jag lova, för jag har varit där och kollat =)

KJ är en annan sak, större ex är alltid larvangripna, ett öde som inte drabbar kantareller.

Jag tror att det är bra att det finns vissa oskrivna uppföranderegler. Om människor ska leva tillsammans på ganska liten yta, som t ex i Skåne, så blir det väldigt otrevligt om alla bara ska göra exakt vad de har lust med och som känns bekvämt för just dem, just då. Hänsyn är ett begrepp som verkar ha blivit omodernt, men det är en vacker tradition värd att bevara, tycker jag. Och självklart inte enbart när det gäller kantarellplockning.

0

Girighet?

Kurt

10 jul 2013 kl. 14:53

Men stora kantareller smakar inte lika bra som som små gör, stora kantareller blir trådiga och får en mjuk konsistens. Dessutom angrips ju kantareller av t ex knäpparlarver.

0

Girighet?

Bengt Sandh

10 jul 2013 kl. 16:26

Nu har jag, den girige marodören Bengt,  varit ute och skövlat kantareller.

Jag tar gärna emot dina synpunkter på detta hemska dåd. :)

Hjälp! Är vi för små?

0

Girighet?

Lina

10 jul 2013 kl. 22:53

Så brukar mina fångster också se ut så här i början på säsongen :)

0

"the laban in the evening"

13 jul 2013 kl. 04:43

fattigdom,svält,naturkatastrofer,krig och sjukdomar i all ära, vi i norden brottas med de riktigt stora problemen; folk plockar små kantareller… man blir ju riktigt arg!!!!!

0

buffy

13 jul 2013 kl. 08:24

Bengt, dina kantareller är ju små riktiga kantareller, de ser inte ut alls som om du gröpt upp 5-milimetersprickar i ett naturreservat. Du får kämpa på om du vill vara girig marodör, detta duger inte.

“The laban in the evening”, du har naturligtvis rätt. Jag föreslår därför att Svampguiden stängs. För vi bortskämda svenskar borde verkligen inte sitta här och diskutera svampar och svampplockning när det finns krig och svält och naturkatastrofer ute i världen. Skäms på oss.

0

the laban in the evening

13 jul 2013 kl. 14:29

inget fel på att diskutera svampar och svampplockning, men sluta stressa… låt folk plocka hur de vill.

0

Peter

20 aug 2014 kl. 22:04

För jävligt . Bor i gamla Uppsala ,,
Har samma problem,  men jag har mina ställen där ingen vandrat på 1000 år ,,, där finns allt äpplen. Päron. Krusbär. Hallon. Röd/svart vinbär..plommon.krusbär i skogen vid samma area måste varit en bosättning där
Det är minna ägor ..jag ska förvalta det med omsorg..älskar er som värnar om naturen.djuren.barnen,,bay bay Peter

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone