0 414 visningar

6 svar

Torkad sandsopp?

Mamma Mu

15 sep 2006 kl. 13:11

Sticker till landet och där har jag ett gäng torkade sandisar, funderar på tillagningen av dom….vill gärna uppleva smaken av (murkla)  :-)  Nån som kan tipsa, smulas dom ner torkade i typ grädde eller blötlägger man dom ett tag innan tillagning?  Tackar o niger på förhand!

0

Tommy

15 sep 2006 kl. 13:13

jag la mina i vatten först ganska många timmar innan jag stekte dem i smör och sedan grädden. Blev gott!

0

Margareta

15 sep 2006 kl. 13:31

Den vinner klart på att torkas helst i torkapparat på 45 grader eller med bordsfläkt utströdd på tidningar. Blir bra i sås efter blötläggning. Det är gott med lite selliri i såsen. Det behöver inte vara enbart grädde utan du kan blanda grädde med mjölk. Det är en rikedom vintertid.

0

Tommy K

15 sep 2006 kl. 13:46

Det där med smak av murkla ska man nog ta med en nypa salt. Jag kan inte riktigt förstå hur den uppfattningen blivit till.
Torkad sandsopp smakar väldigt mycket “skog” eller hur man nu ska definiera det. Men murkla? Nja…

0

welma

15 sep 2006 kl. 13:53

Jag har ett recept här, om du är intresserad
Lycka till
http://web.telia.com/~u87752934/murklor.htm

0

Mamma Mu

15 sep 2006 kl. 13:54

Tack allihopa! Nu sticker jag till bergslagen, slänger in sakerna i stugan sen rätt in i buschen med katterna i släptåg! Åhh vad jag längtar….Blir det en skörd med godsaker så ska det rensas på altanen med lite whiskey och tända marshaller(he he).  Sen ska det mumsas!  Ha det gott.

0

Christian Nilson

15 sep 2006 kl. 14:05

Anser vara 3 stjärnig i Italien efter torkning

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone