0 365 visningar

9 svar

Lite börjar dyka upp :)

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:02

Lite börjar komma upp men ätligheten går att diskutera.. ;) Börjar med dagens fynd.
Minimala och söta växer de i massor i granskogen och är bland de första som nu dykt upp här hemma.
I brist på annat så kollar jag nu upp även de minsta och tar tacksamt emot alla förslag:)

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:07

Nästa tillhör de jag inte kollar in så ofta men nu i brist på annat så.. Bör väl vara vanlig brun flugsvamp- A.regalis? Tyvärr lite suddig bild men knotten var elaka så blev inte stor fokus på kameran..

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:13

Nu en som jag hittade den 13/6. Den luktade bara som svamp i allmänhet, växte i diket utmed en grusväg i blandskog.

0

"JAS" Helsingborg

30 jun 2013 kl. 23:14

1:an. En brosking troligen Marasmius rotula, Hjulbrosking.

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:15

Den här växte några meter ifrån, hade inte lika tydlig doft men kanske det är samma art ändå?

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:22

Nu den sista, hittades i en rabatt den 21/6 strax utanför Lubeck, Tyskland. Är jag helt fel ute eller är det ngn bläcksvamp?

Jag vet att många kan hittas i böckerna men det blir inte förrän i morgon som jag sätter mig och bläddrar i dom..

Tack på förhand :)

0

Tony S

30 jun 2013 kl. 23:24

Ser ut som tidig åkerskivling, Agrocybe praecox på den senaste bilden.

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:24

Tack JAS! Visst ser det ut som den :)

0

Tony S

30 jun 2013 kl. 23:26

Du han visst emellan med en svamp till. Jag syftade på den med sprucken hatt.

Den sista är säkert en bläcksvamp som du säger.

0

Madde Småland

30 jun 2013 kl. 23:30

Tack Tony, jag förstod att det var den du menade :) Missade i dag att skriva ut serie på de olika svamparna så det kan bli lite förvirrande. Tror att ditt förslag kan stämma in på både serie 3 och 4 och att svamparna bara är i olika stadier :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone