0 345 visningar

8 svar

Vilka skålar?

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 20:14

Vilken överraskning jag fick idag! Gick en väg jag gått nästan varje dag i många år men aldrig sett några skålar alls. Förra året grävdes elledningar ner i marken, de fyllde på med grus och nu växer det massor av skålar där :)

Första serien bör väl vara vanlig brunskål, eller? Största var ca 5cm i diameter.

Brunskål?

0

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 20:18

Här kommer några orange skålar som jag får till mönjeskål, men är det inte lite tidigt för dom? Första 2 bilderna är på några pyttesmå där den största bara var ca 5mm och sista bilden var på en helt annan plats och där var de minsta ca 5mm. Är väl ändå samma art, eller?

Serie 2

Tack på förhand:)

0

Irene A

1 jul 2013 kl. 20:45

Jag tror på brunskål, och att den andra är en Melastiza (ev. cornubiensis, liten mönjeskål). Titta noga på utsidan av skålen, uppe vid kanten. Visst har den fina mörka hår där?

0

Madde Småland

1 jul 2013 kl. 20:56

Tack Irene. Det är möjligt att det finns mörka hår men tänkte inte på det då jag fotade och svårt att säga till 100% utifrån bilderna men får gå tillbaka i morgon och kolla :)

0

Madde Småland

2 jul 2013 kl. 16:52

Nu har jag varit tillbaka men antingen är min syn riktigt dålig eller så är det bara smuts på kanterna? Lägger upp 3 nya bilder, en så storleken syns i jämförelse med en tandpetare och 2 närbilder på kanterna varav en är tagen på en av de större skålarna.
Finns det ngt sätt att kunna lista ut vilken art det kan vara? Tänker på en eventuell rapport i artportalen.

Tack igen:)

0

Madde Småland

2 jul 2013 kl. 16:58

Missade en bild som kommer här :)

0

Irene A

2 jul 2013 kl. 18:18

Jadå, den har små, små hår i kanten.
liten mönjeskål, Melastiza cornubiensis, är den vanliga arten i släktet.
Det finns en till snarlik art, Melastiza flavorubens, men den är inte rapporterad från Sverige.

0

Madde Småland

2 jul 2013 kl. 18:53

Ok tack Irene:) Litar på dig och lägger in rapporten som på Melastiza cornubiensis. Ser ut som att det blir det enda fyndet för Småland..

Tack igen :)

0

Madde Småland

5 jul 2013 kl. 22:44

Hittat ännu ett ställe här hemma med Melastiza cornubiensis men bakom grannens hus istället. Ska man lägga in en ny rapport då på artportalen? Även på det hät stället har de lagt på nytt grus efter att ha breddat vägen så skålarna har blivit “inplanterade” :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone