0 5628 visningar

4 svar

Sommarkantarell?

Anders Furesang

3 jul 2013 kl. 17:02

Kan nån förklara vad sommarkantarell är? Vad jag vet så existerar varken sommarkantarell eller höstkantarell.

0

buffy

3 jul 2013 kl. 17:18

Sommarkantarell är en blek, knubbig kantarell som man mest hittar på sommaren. Det är omdiskuterat om det är en särskild slags kantarell eller en variant av cantharellus cibarius eller bara det utseende som vissa c.c kantareller får om de sätter fruktkroppar på sommaren.

Höstkantareller finns inte, de heter trattkantareller.

Så har i af jag uppfattat saken, rätta mig gärna om jag har fel.

0

Hans v E

3 jul 2013 kl. 20:01

De heter blek kantarell respektive trattkantarell.

0

Bo E

4 jul 2013 kl. 18:24

jag instämmer till fullo med Hans v E

vissa kallar även vanliga kantareller för “sommarkantareller” beroende på när de hittar dem !

det finns i alla fall ingen art som heter så

kantareller brukar kunna växa från midsommar till första frosten

blek kantarell är ganska sällsynt tycker jag
har hittat såna men ofta är den vanliga kantarell tidigare än den bleka, men det varierar säkert geografiskt

0

buffy

5 jul 2013 kl. 10:57

Ja, jag hade fel, det är blek kantarell den heter, om den nu är en egen sort som heter något, inte sommarkantarell. Jag brukar kalla dem kantareller. De flesta kantareller blir mycket mörkgulare ju längre säsongen lider tycker jag, men jag kan ha fel där med.

Höstkantarell tycker jag däremot är ett fjörigt namn, för trattkantareller är en helt annan sort.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone