En knapp mil sö. om Torsåker har jag haft en fantastisk svampskog, men igår blev jag paff. Den hade kalhuggits bitvis och med jämna mellanrum hade skogsmaskiner gått fram, djupa spår och rishögar som gjorde den svårforcerad.
Jag höll faktiskt andan när jag närmade mig violgubbsstället och med ca 3 m tillgodo hade platsen klarat sig. kanske för att det finns en stor sten presis där de växer.
I övrigt var de tomt på svamp, det enda jag såg var några spindlingar, art, ingen aning.
Svamparna här i Övreberg , Gästrikland håller på att torka bort, behövs mycket regn om det skall ta fart.
växtplats violgubbe + spindling
Hade en tanke på honungsspindling men eftersom jag är dålig på det släktet så avstod jag från att gissa :).
Däremot så har jag sett musslingar flera gången på främst björklågor, är det den bleka ostronmusslingen ?
Om, är det något att plocka , äta, har aldrig testat.
Blek ostronmussling ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.