0 2947 visningar

11 svar

Brun kremla

Lena M

6 jul 2013 kl. 07:32

Jag såg några kremlor igår som jag inte blir klok på, vilken art ?
Brun hatt , vita skivor, vit kort och tjock fot. Både hatten och foten grånar vid brytning, smaken var mild.
Växtplats , skogsväg genom barrskog.

vilken kremla ?

0

Lena M

6 jul 2013 kl. 07:38

Det blev fel bild på undersidan, här kommer rätt.

undersida kremla

0

Olah

6 jul 2013 kl. 07:54

jag hittade något liknande i liknande miljö tidigare i veckan, så jag undrar också.
är det verkligen samma svamp på bild 2? Det ser inte ut som en kremla.

0

OlaH

6 jul 2013 kl. 08:13

0

Lena M

6 jul 2013 kl. 08:31

nej Ola, det är undersidan på mussling som kom med av misstag .

0

Irene A

6 jul 2013 kl. 09:26

Ser ut som svedkremla

0

OlaH

6 jul 2013 kl. 21:32

Tack Lena för att du berättar att det var lurigt med bilderna. Hade varit konfunderad för livet annars! :)

Svedkremla Irene. Jag kan naturligtvis googla, men jag är mer sugen på kommunikation med dig och ev andra hugade intressenter, så jag undrar härpå om namnet föreslår att det skulle ha brunnit på växtplatsen i modern tid?

0

Irene A

6 jul 2013 kl. 22:26

Har inte tänkt på det förut, men svedkremlan heter Russula adusta på latin, och adusta betyder svedd, så det har nog med färgen att göra - att den kan se svedd ut alltså.

Ungefär som med svedticka, Bjerkandera adusta. Den får en mörk hattkant som ser svedd ut.

0

Irene A

6 jul 2013 kl. 22:26

Har inte tänkt på det förut, men svedkremlan heter Russula adusta på latin, och adusta betyder svedd, så det har nog med färgen att göra - att den kan se svedd ut alltså.

Ungefär som med svedticka, Bjerkandera adusta. Den får en mörk hattkant som ser svedd ut.

0

OlaH

7 jul 2013 kl. 08:03

Att det snarast kan ha med färgen att göra gör mig nöjd med art förslaget, för det finns inga tecken på att det brunnit på min fyndplats.

0

EG

7 jul 2013 kl. 09:18

Gott om svedkremla just nu

0

OlaH

7 jul 2013 kl. 10:59

någon som har en åsikt om svedkremlans matvärde?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone