Ingen KJ Lena. Tänkte säga att Fritjof var först med rätt svar, men sen såg jag glädjedödaren nedanför :-)!
Jag är ju själv ingen expert så Irenes förslag kan icke ignoreras. Gogglade på fennoscandicus och fann bl.a.:“This recently described species is a double of L. deterrimus, which can be recognised in the field by the darker, more purple colour of the cap.” från “Russulales news”. Jag är inte i position att säga annat än att denna texts bilder var påfallande likt mitt fynd! :-).
Jag blev glad vid fyndet för jag såg ju att det inte var en deterrimus och eftersom de böcker jag har inte beskriver andra möjligheter än delicious så trodde jag ju att jag hade hittat den för andra gången i mitt liv, men tji fick jag nog.
Vilka erfarenheter har du Irene av fennoscandicus och Värmland?
Jag har inte så mycket erfarenhet av Värmland, men väl av Dalarna och delar av Norrland (samt Gotland), och L. fennoscandicus känner jag igen från Dalarna och Norrland. Den är vanligare norrut.
Längre söderut, i kalkmarker under tall finns en snarlik, rätt storväxt art som heter Lactarius quieticolor, men jag tror inte att det är den.
ja detta är alltså lite söder om linjen Årjäng-Karlstad och fågelvägen ca 40 km öst om Norska gränsen. Jag har inte koll på PH-läget vid fyndplatsen, men blåsippa är inte så ovanlig i ett större omgivningsperspektiv. Stämmer det att den är kalkgynnad?
Har du koll på det kulinariska värdet för fennoscandicus kontra delicious?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.