Hej!
Jag hittade dessa på Järvafältet i Stockholm idag. Hade det varit lite senare på säsongen hade jag inte tvekat, det ser definitivt ut som trattkantareller, men nu blir jag fundersam. Kan de verkligen komma så här tidigt?
De plockades i granskog vid en stig nära ett kärr.
Hej Cecilia.
Jag har sett mer trattkantarell än någon annan människa både historiskt och i nutid (tror jag :)). Det finns en svårgreppbar bredd på underarter och variationer. Med andra ord; man slutar aldrig att upptäcka varianter på en art. Jag har inga vetenskapliga belägg än så länge. Bara min intuition. Den säger att dina bilder visar på något som står mycket nära de vanligaste varianterna på trattkantarell. Men, jag tror att du snart får hugg i denna tråd som föreslår grå kantarell eller kruskantarell.
Jag ser fram emot kommentarer. :-)
Tack Irene A och SkogsolaH!
Jag har nog inte plockat så mycket svamp som ni, men plockat trattisar sedan jag var liten så jag har sett en hel del varianter, både i färg och form. De här var en mörkare sort, ser ut som helt normala trattisar, men jag blev helt klart konfunderad av tidpunkten.
Jag var ute på geocachingäventyr, så svamp var inte det jag letade efter, men man hamnar ju lite utanför stigarna då så man kan hitta lite oväntade saker, idag trattisar :-)
Stort tack för svar, nu känner jag mig lugnare!
Spännande! Jag har inte hittat något dokumenterat fynd av trattkantarell i juli i Stockholms län i Artportalen. De tre fynduppgifter som kommer upp visar sig ha en tidsperiod som sträcker sig över hela hösten.
Kanske något för nån journalist att nosa upp. De brukar vara pigga på rekord.
Tidigaste jag har hittat TK var 19 juli, i NV Skåne. Det var 2007. Den sommaren regnade det något rent kolossalt här. Så här skrev jag då:
2007-07-19 - rödgul taggsvamp, trattkantarell
Kärreberga
ett stråk med taggsvamp, de största som en enkrona, några bestånd med pyttesmå trattkantareller, en handfull plockbara. 1 kantarell.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.