på murken stubbe av björk
som sig bör
ett skolexempel på gyttrad grupp av föränderlig tofsskivling
tyvärr var jag inte ute för att plocka så jag hade intet att ta dem i
de finns kvar för nyfikna adolfsbergare att smaka
plats, Örebro, Adolfsberg
nära hållplatsen mellan Bondsättersvägen och Barkborrevägen
en bit ned på cykelvägen mot skogen
foto: Bo E-son
Hej Bo!
Jag plockade troligen denna idag jag också, men är inte tillräckligt hemma på arten för att våga äta ännu.
Jag konsulterade 4 olika böcker, men det gick inte att bli tvärsäker. Skulle behöva ut i skogen med någon som dig. En dröm är att kunna göra den m.fl. lite udda matsvampar till handelsvara.
det är svårt att förvara och frakta många matsvampar
de är så uppenbarligen färskvaror
kantareller är bland de tåligare, men usch vilken usel kvalitet det varit på dem jag sett hittills i butik i år
folk ondgör sig på olika svampforum över att man plockar och äter för små exemplar
men när det gäller försäljning borde det faktiskt vara som med vissa fisksorter
ett minimimått, kanske skulle man ha ett såll som släppte igenom de minsta fragmenten
små bruna, torra och kantstötta kantareller till hutlösa priser i butik gör ingen glad…
är rädd att många andra arter, som t ex kremlor och riskor med mjukare kött och lätt lossnande delar som skivor skulle bli ganska oaptitliga att lägga upp i en butik
Kul att du har synpunkter Bo. De är beaktningsvärda och sätter fingret på några av många problem med kommersialisering. Dock efter 18 år i branschen känner jag mig mogen att att ta mig an en och annan utmaning. Vi har nu för första gången gått ut med att vi köper närmare 30 arter svamp. Det innebär 23 nya arter mot tidigare och vi siktar på betydligt fler. Kremlor som du nämner är en grupp som vi numera tar emot. Vad gäller kremlorna så är planen att vi genast ska torka allt med “kort datum” och hoppas att det blir en artikel som krogvärlden på lite sikt får svårt att klara sig utan. Det kan bli tufft ekonomiskt men vi hoppas kunna kompensera det något med att försöka få rejält betalt för den lilla del som går att omsätta färskt. Det innebär att innan vi “byggt en marknad” för den torkade delen kan vi inte betala såpass att det är lätt för en plockare få till en jämn timpenning så att säga. Det handlar om att vi behöver hitta friluftsentusiaster som kan finna ett värde i att samla dessa till oss ändå. Konkret pratar jag om 20-50 kr / kg för vad vi kallar “russula mix klass 2”. För konditionsmässigt starka exemplar av de främsta kremlorna kan vi däremot betala hyfsat från start. Vad sägs om 125 kr / kg för t.ex sill- o mandelkremla?
Vad gäller konkurrensen om matsvampen i skogen så är jag av den bestämda åsikten att mänskligheten, åtminstone kommande generationer, gynnas av att vi värdesätter dessa ting, svamparna, istället för traditionellt kommersiellt skogsbruk, vilket var och en som har lite inblick förstår är rent förkastligt för kommande generationer. Inser i skrivande stund att min passion här hör dåligt hemma i din tråd om tofsskivling, men jag gissar att du förlåter mig i bästa anda om att det är trevligt i största allmänhet med nya infallsvinklar här på guiden. :-)
Mer finns att tillägga i ämnet. Inte minst i form av reaktioner på dina reflektioner Bo, men jag ger mig här t.v. i avvaktan på om du eller någon annan “går igång” som jag på ämnet. :-)
naturligtvis kan torkad och paketerad svamp gå att sälja
jag menar de stora lådor med sk “färsk” svamp som saluförs i lösvikt i matbutikerna
kantareller är tämligen tåliga liksom odlade champinjoner, shiitake och ostronmussling
men oftast är det vedervärdigt dålig kondition på dessa efter några dagar “över tiden” i lådan
de första kantarellerna var i knoppstadiet, bruna och väldigt ankomna av hanteringen
nu har de blivit lite bätttre
men fortfarande mycket smått och som sagt, vad gäller kantareller till försäljning i butik tycker jag borde ha ett minimimått, ungefär som hjälmargös
det borde inte vara svårt att införa en gallring med såll t ex ???
Vad folk plockar och äter privat är en annan sak, upp till var och en att slita hund för knoppkantareller…
men när de ligger och torkar bort i matbutikerna med priser runt 400:-/kg tycker jag det är lite .... hmmm…patetiskt…
vänta på regn och bätttre kvalitet
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.