Jag sitter just med en beställning av boken “Humlor…”, Göran Holmström som jag sökte hela vintern men då var den slutsåld.
Så hittade jag av en händelse:
“Svenska fjärilar : en fälthandbok”
av Bo Söderström, som jag också blev lite sugen på.
Någon som har någon synpunkt på den boken?
Om den är en bra-att-ha-bok eller om det finns något annat litteraturtips om just fjärilar?
Jag har Bosse Söderströms bok och jag tycker den är mycket bra. Med den har jag lyckats identifiera alla fjärilar jag har sett. Det har kommit ut ganska många fjärilsböcker de “senaste” åren. Nationalnyckeln, t.ex, som visserligen är stor och tung men det finns en fältbok av den också också. Sen har flera Länsstyrelser gett ut dagfjärilsböcker som tar upp de fjärilar som finns i länet (Örebro, Västmanland, Östergötland, Sörmland åtminstone - finns nog fler).
Tack Karin:)
Jag har beställt den boken nu och hoppas få nytta och glädje av den.
Det är ju ett bra betyg att du har haft god användning av den.
Tack för tipset om Länsstyrelser etc.
Jag har suttit och läst och hittat en del matnyttigt på deras sida nu ikväll.
Jag väntar med spänning på boken:)
Jag såg en fjäril häromdagen som jag inte har lyckats luska fram vad det är.
Varken i böcker eller på nätet.
Tack för tipset Birgitta!
Jag hittade ingenstans som man kunde beställa från Länsstyrelsen.
Men nu vet jag att det går att få tag på i alla fall.
Jag fick mina böcker idag.
Fjärilsboken verkar att vara en riktig pärla som jag kommer att ha mycket glädje och nytta av.
Min oidentifierade fjäril fick också ett namn idag tack vare den:
Sälgskimmerfjäril, troligen en hona.
Jag borde ta mig tid och traska runt lite på ängarna i trakten och ‘jaga’ fjärilar.
Det verkar inte finnas så stort hopp om svamp just nu p.g.a. torkan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.