Frågar för min svärsons skull. Han är intresserad av svampplockning och varit med mig i Jämtlandsskogarna. Han har fått smak för rödgul trumpetsvamp och letat en del på myrarna hemma i Landvetter, min inte funnit några. Finns de att finna runt Landvetter, eller skall han söka andra jaktmarker?
Hej Ola!
Jag tror att den sortens frågor aldrig får några svar eftersom de flesta inte lämnar ut sina ställen.
I dag var jag ute och kollade för första gången i år på “mitt” rödgul trumpetsvampställe men där fanns inte ens ett litet embryo. Tidigare år har det börjat ungefär nu och eftersom torkan ska fortsätta minst ett par veckor till så blir det nog ett magert år.
Förra året var det inte ens 1/4-del av vad det brukar vara men ännu är det naturligtvis inte för sent.
Hej!
Tack för svar. Självklart är jag inte ute efter att få reda på någons speciella svampställen, utan frågan var mer av allmän karaktär; Finns denna svampart inom Landvetterområdet eller är det lönlöst att leta i skogarna där? Jag kan ju av svamprapporterna konstatera att det plockas rödgula t ex i Härryda och i Marks kommun. Tidpunkten nu är förstås för tidig. Här, i Jämtland börjar jag leta runt 20 augusti. Förra året var ett helkasst år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.