0 517 visningar

6 svar

Rödgul trumpetsvamp i Landvetter

Ola R

16 jul 2013 kl. 20:35

Frågar för min svärsons skull. Han är intresserad av svampplockning och varit med mig i Jämtlandsskogarna. Han har fått smak för rödgul trumpetsvamp och letat en del på myrarna hemma i Landvetter, min inte funnit några. Finns de att finna runt Landvetter, eller skall han söka andra jaktmarker?

0

Bengt Sandh

16 jul 2013 kl. 22:43

Hej Ola!

Jag tror att den sortens frågor aldrig får några svar eftersom de flesta inte lämnar ut sina ställen.

I dag var jag ute och kollade för första gången i år på “mitt” rödgul trumpetsvampställe men där fanns inte ens ett litet embryo. Tidigare år har det börjat ungefär nu och eftersom torkan ska fortsätta minst ett par veckor till så blir det nog ett magert år.

Förra året var det inte ens 1/4-del av vad det brukar vara men ännu är det naturligtvis inte för sent.

0

Ola R

17 jul 2013 kl. 06:57

Hej!
Tack för svar. Självklart är jag inte ute efter att få reda på någons speciella svampställen, utan frågan var mer av allmän karaktär; Finns denna svampart inom Landvetterområdet eller är det lönlöst att leta i skogarna där? Jag kan ju av svamprapporterna konstatera att det plockas rödgula t ex i Härryda och i Marks kommun. Tidpunkten nu är förstås för tidig. Här, i Jämtland börjar jag leta runt 20 augusti. Förra året var ett helkasst år.

0

Birgitta D

17 jul 2013 kl. 09:07

Vet inte hur vegetationen är, men det bör finnas vattensamlingar,kärr eller dyligt nära och kalk i marken.

0

Janne

17 jul 2013 kl. 09:55

Det finns riktigt bra ställen för rödgul trumpet i trakterna av Landvetter. Inte kollat i år, men brukar plocka dryga 20 liter på en liten plätt där… Som tidigare sagts: kolla i våtmarker

0

Fritjof

17 jul 2013 kl. 17:06

Jag har flera fina ställen i dom östra delarna av kommunen,så det finns säkert nära Landvetter med.

0

Ola R

18 jul 2013 kl. 13:47

Tackar för alla svar. Nu känner sig grabben stärkt i tron att kunna hitta egna ställen runt hemmet i Landvetter. Jakten startar runt mitten av augusti.
mvh

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone