0 499 visningar

11 svar

Vinkremla och någon musseron kanske.

Tom

17 jul 2013 kl. 17:23

Den ena är jag nästan säker på att det är en vinkremla men är inte 100% säker då jag inte brukar plocka kremlor.

Den andra växte i liknande miljö som riddarmusseron och är onekligen rätt lik en sådan men helt brun och rätt stabbig fot.

0

Irene A

17 jul 2013 kl. 17:34

Jag tycker att det ser ut som vinkremla. Om den grånar och har mild smak kan du känna dig säker.

Den andra påminner, som du säger, om en riddarmusseron, och hattfärgen är inte fel för den. De blir bruna av solexponering.
Bilden är tyvärr för överexponerad för att jag ska kunna säga säkert att det är en sån.

0

Jan A, Uppsala

17 jul 2013 kl. 17:58

Den andra har drag av stinkkremla tycker jag,

0

SkogsolaH

17 jul 2013 kl. 21:45

Bilden ger mig inga associationer till Riddarmusseron, men Jan skulle kunna vara på rätt spår.

0

Tom

18 jul 2013 kl. 14:09

Kastanjemusseron fick jag veta idag att det var.

Bor i norra delen av landet och har sällan sett så mycket svamp så tidigt som iår.

Kantareller och kalle har redan börjat att titta fram.

0

Hans Myhre

19 jul 2013 kl. 01:12

Det er i alle fall ikke Riddermusserong for den har gule skiver. Denne her har jo helt hvite skiver. Kastanjemusserongen har hvir brunflekkede skiver, særlig når den er så stor ot utvokst. Tror ikke det er den. Kom isåfall med bedre bilder.

0

Vad sägs om svedkremla?

Peter i Västergötland

19 jul 2013 kl. 21:18

Tyckte vid första anblicken att den andra liknade svedkremla.

0

Vad sägs om svedkremla?

Peter i Västergötland

22 jul 2013 kl. 18:01

Vore kul om nån kunnig kunde slutföra detta, eller i alla fall säga något.

0

Vad sägs om svedkremla?

Irene A

22 jul 2013 kl. 18:23

Svedkremla verkar vara ett rimligt förslag. Den är också vanlig i samma miljö som riddarmusseronen.
Jag tror inte heller att det är kastanjemusseron, för den ska vara mer eller mindre brun på foten och ha en rödare färgton.
Men fotot är inte riktigt bra med de urblekta ljusa partierna, så något säkert bud kan jag inte komma med.

0

Vad sägs om svedkremla?

Irene A

22 jul 2013 kl. 18:23

Svedkremla verkar vara ett rimligt förslag. Den är också vanlig i samma miljö som riddarmusseronen.
Jag tror inte heller att det är kastanjemusseron, för den ska vara mer eller mindre brun på foten och ha en rödare färgton.
Men fotot är inte riktigt bra med de urblekta ljusa partierna, så något säkert bud kan jag inte komma med.

0

Vad sägs om svedkremla?

Peter i Västergötland

22 jul 2013 kl. 20:16

Kul! Diskussionen här på forumet ger mig mycket. Har många års erfarenhet av framförallt växter och fåglar, men även svamp.
Det mest givande på mina växt/fågel/svamp - exkursioner är diskussionen mellan dem som har stor kunskap och erfarenhet.
Det är då man lär sig något
Tack!

0

Vad sägs om svedkremla?

Peter i Västergötland

22 jul 2013 kl. 20:17

Kul! Diskussionen här på forumet ger mig mycket. Har många års erfarenhet av framförallt växter och fåglar, men även svamp.
Det mest givande på mina växt/fågel/svamp - exkursioner är diskussionen mellan dem som har stor kunskap och erfarenhet.
Det är då man lär sig något
Tack!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone