Den ena är jag nästan säker på att det är en vinkremla men är inte 100% säker då jag inte brukar plocka kremlor.
Den andra växte i liknande miljö som riddarmusseron och är onekligen rätt lik en sådan men helt brun och rätt stabbig fot.
Jag tycker att det ser ut som vinkremla. Om den grånar och har mild smak kan du känna dig säker.
Den andra påminner, som du säger, om en riddarmusseron, och hattfärgen är inte fel för den. De blir bruna av solexponering.
Bilden är tyvärr för överexponerad för att jag ska kunna säga säkert att det är en sån.
Svedkremla verkar vara ett rimligt förslag. Den är också vanlig i samma miljö som riddarmusseronen.
Jag tror inte heller att det är kastanjemusseron, för den ska vara mer eller mindre brun på foten och ha en rödare färgton.
Men fotot är inte riktigt bra med de urblekta ljusa partierna, så något säkert bud kan jag inte komma med.
Svedkremla verkar vara ett rimligt förslag. Den är också vanlig i samma miljö som riddarmusseronen.
Jag tror inte heller att det är kastanjemusseron, för den ska vara mer eller mindre brun på foten och ha en rödare färgton.
Men fotot är inte riktigt bra med de urblekta ljusa partierna, så något säkert bud kan jag inte komma med.
Kul! Diskussionen här på forumet ger mig mycket. Har många års erfarenhet av framförallt växter och fåglar, men även svamp.
Det mest givande på mina växt/fågel/svamp - exkursioner är diskussionen mellan dem som har stor kunskap och erfarenhet.
Det är då man lär sig något
Tack!
Kul! Diskussionen här på forumet ger mig mycket. Har många års erfarenhet av framförallt växter och fåglar, men även svamp.
Det mest givande på mina växt/fågel/svamp - exkursioner är diskussionen mellan dem som har stor kunskap och erfarenhet.
Det är då man lär sig något
Tack!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.