Jag har ju fullständigt gjort bort mig tidigare genom att slänga ut omöjliga fågelfrågor, men ändå fått svar, så jag gör ett nytt försök… :)
Det är ett snärtigt ljud som jag hört många gånger. Som jag minns det hör jag det bara om kvällen, på sommaren. Det kommer utifrån ett gärde, kan vara från marken eller från en telefontråd.
Nu kommer det svåra. Tänk er nötväckans sång. Ta ett “fonem” ur den sången och sätt ihop till följande strofer: tuitt, tuitt-tuitttuitt, tuitt-tuitttuitt, tuitt-tuitttuitt etc. Själva rytmen är alltså “tapp tapptapp”, som upprepas.
Länge utgick jag från att det var nötväckan, men jag börjar bli osäker… Någon som har något förslag? (Det är inte taltrasten den här gången…)
Jag har inte druckit en droppe. :)
Jag tror att du har hört en citrongul slemsångare. Din beskrivning av lätet gör mig dock lite tveksam eftersom denna låter mer som “gurrrgeluittgurgelluitt” åtföljt av ett mer distinkt “plockiplockiplack”.
Du har rätt om taltrasten för den låter mest “trutt-trutt-schirruisst.
Stenskvättan är ändå kanske mest trolig även om den numera blir alltmer sällsynt. Den låter så här när den låter i P2: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2719168
:) :)
Något långsökt, men vad tror du om vaktel? Det har ungefär rytmen du beskriver.
http://www.xeno-canto.org/species/Coturnix-coturnix
Varför kan vaktlar inte flyga upp och sätta sig på en ledning? Jag hade ett helt askträd fullt av fasaner som åt askfrön som galningar och året efteråt var det några vaktlar där en kväll och försökte men de såg väldigt vilsna ut liksom fasanerna.
I Helsingborgs slottspark häckar gräsänder 4 m. upp i en gammal pil, när det är dags, vandrar familjen ut på en tjock gren och hoppar ner i dammen :)
Håller med dig BaWa. Men jag tror ändå att de inte fixar att sitta på en vaktel-efonledning utan att dratta ner och slå sig.
Anyway, bra att problemet var lösbart. Undrar just om det går att lösa problemet med torkan som aldrig tycks ta slut. Fördelen är förhoppningsvis att vi får ett riktigt Karl-Johanår, det finns goda förutsättningar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.