0 1708 visningar

4 svar

Quorn ger svampallergi?

Robert W.

15 sep 2006 kl. 15:51

Hej,

En kompis till mig sa att hon hade blivit “allergisk” mot svamp efter att hon hade ätit köttderivatet “quorn” för att kunna äta middag med sin vegitariska dotter.

Hon älskar svamp och tycker det är väldigt trist. HOn får svårta magproblem om hon äter svamp, ex. kantareller och soppar, dock ej burkchampinjon.

Är det någon som har hört nå liknande?

Är det någon som vet hur man kan “vänja tillbaka” kroppen med svampen?

Tycker synd om henne så jag tänkte kolla hr.,

0

Carina

15 sep 2006 kl. 16:34

Hej Robert!
Efter att jag plockat och ätit Karl-Johan och Smörsopp råkade jag ut för en allergisk reaktion med hudutslag och sveda i hals och mun.Jag äter ej kött utan enbart fisk och “quorn, sojaprodukter..har tidigare ätit all sorts svamp utan att reagera..har aldrig hört att det skulle bero på att man äter quorn produkter, men vad vet man.Jag kommer att vara försiktig i fortsättningen håller mej till kantareller..
Carina

0

?

16 sep 2006 kl. 10:09

Hur kan en dotter vara “vegitarisk”?

0

Svampallergi

Annika Eriksson

16 sep 2006 kl. 20:00

För det första så är svamp rätt så svårsmält föda, något som många har erfarit oavsett om de ätit små eller stora mängder. Jag var med och demade Quorn, bl.a. på Vattenfestivalen, när den introducerades i Sverige, många har uppgett att de inte tål den produkten överhuvudtaget, oavsett om det är bitar, färs etc.
Du skriver att din dotter tål burkchampinjoner, det kan vara så att hon tål odlad svamp men inte vilt växande överhuvudtaget. Likväl som man kan vara allergisk mot jordnötter så kan man vara allergisk mot svamp. Att försöka som du skriver “vänja tillbaka” kroppen mot det man är allergisk emot är nog ingen bra idé, tvärtom så ska man undvika det man är allergisk emot för att undvika att man blir allergisk mot fler saker. Hon får helt enkelt gilla läget…

0

Svampallergi

Birgitta D

16 sep 2006 kl. 20:04

Lärde mig idag på utställningen i Lkp att om man har gallproblem så kan KJ och även annan svamp ställa till med problem. För övrigt hur ofta kan man äta svamp? Varje dag?
Pajen med nässlor och trattisar blev supergod.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone