Kul! Jag ska till mitt ställe för rödgula i morgon. Jag ska titta efter kantareller men räknar med att få nöja mig med blåbär. Men nu efter din rapport ska jag nog ta en sväng till kärret där det växte outsinligt med rödgul förra sommaren för att se om det ser ut att arta sig.
The heat is on! :-D
Blir så sugen på att hitta och plocka men här är det alldeles för torrt. Däremot finns det nu massor av vildhallon och smultron så idag blir det till att plocka det istället:) Finns även ovanligt mycket blommor för säsongen så det är så vackert i vägkanterna och på ängarna. Får njuta av det så länge tills regnet kommer och sätter igång svampsäsongen här hemma :)
I går traskade vi till Svinträsket – där grisarna brukar kunna bada hela sommaren…
Man brukar behöva stövlar för att ta sig dit, men vi ”chansade” med vanliga skor.
Det funkade ypperligt.
Att ta sig dit alltså. Att hitta svamp var värre, men jag hittade en ensam möjlig giftkremla i miniatyr, c 27 mm. Den fanns där det brukar vara dyngsurt och massor av rödgula trumpeter, Det enda roligare fyndet var en förtorkad grupp av dofttaggsvamp i en ”fuktig” del av lokalen. Luktade iaf gott!
En bit upp i fastmarksskogen fanns förtorkad och ynklig tallört och förtorkade barrbroskingar.
Men på hemvägen hittade jag friska rester av en luden vitriska nere i gräset på en något mindre snustorr del av stigen där den gick fram allra närmast grundvattnet.
Två fullt levande svampar/frk således; en kremla och en riska!
Några möjliga regndroppar är annonserade mot slutet av veckan, men jag vill allt mäta upp dem innan jag tror på löftet!
Ja vi får hoppas att det blir bättre framöver, det verkar drabba stor del av landet , torkan och svampfråvaron. En gulriska och några kantareller hittade jag idag.
Vi kanske får låna Helenas svamphund Sigge, för han verkar kunna nosa upp svamparna :). Matte får lära sig av honom.
En eftermiddagstur till en tjärn utanför Hofors visade att där kommer det också rödgul trumpet.
Risken där är väl att de som ev. skall ner och fiska kommer att trampa ner dem.
4 olika arter av spindlingar såg jag också och vad jag tror 1 st hartryffel.
rödgul trumpet+ hartryffel
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.