Trodde inte mina ögon idag när Sigge Svamphund helt plötsligt markerade mandelriskor.
Sörmlands skogar liknar öknen och allt torkar bort utom dom tydligen.
21 st följde med hem och ligger nu i torken i väntan på att glädja andra. Jag avskyr dom och hittar alltid mängder
Mandelriskor 21 juli 2013
Mumrik, hundar kan lära sej många olika arter. Min Sigge Svamphund är nog ganska extrem med över 30 olika arter som han enkelt spårar. Nix INTE fryst eller torkad svamp alltid FÄRSK. Det använde jag när jag lärde Sigge och när vi nu utbildar nya svamphundar så är det alltid färsk svamp som gäller
Oj! Men principen är alltså att du visar Sigge svampen du vill ha för dagen eller litar han alltid efter alla 30?
Det låter jättespännande ivf. Började läsa lite om svampsök för många år sedan när det var rätt nytt här. Men min hund blev sjuk och jag var tvungen att avliva honom, så det blev aldrig nåt av det. Sedan dess har jag inte haft möjlighet att ha hund, förrän kanske nu. Vi får se.
Sigge jobbar ständigt, vad han hittat blir en överraskning. Han markerar och då visar det sej vilken av alla arter han hittat. Fast så klart befinner vi oss i ett område där jag t ex vet att det kryllar av Svart trumpet så är det ju med 95% säkerhet såna han hittat Mest stolt är jag över att han alldeles på egen tass hittat två för Sörmland helt nya lokaler med Bombmurklor.
Just kantarell är mycket ju lätt att finna utan hund. Man har ju mest nytta av hund för att finna svamparter som inte syns på långt håll, t ex svart trumpetsvamp. Sedan har ju hunden en begränsning i att den jobbar så intensivt att den inte kan jobba i flera timmar, hunden är alltså mycket effektiv att finna ALLA matsvampar på ett mindre område, medan en människa som har erfarenhet av i vilken miljö olika svampar brukar växa kan söka av ett större område och gå många timmar.
Kurt där har du fel.
Min hund söker av stora områden jobbar gärna hela dagen ute i skogen. Dessutom hittar han de svampar som växer väl dolda under mossa, löv ris etc. Vi är ofta ute hela dagar i skogen och Sigge jobbar hela tiden. Leta svamp är för honom ett viktigt jobb som han älskar och som han med glädje ägnar hela dagar åt. Så nog sjutton är det stora områden han söker av med tanke på att vi ofta går minst nån mil varje dag.
Lena det handlar om att hunden har ett jobb i skogen och det stärker även samarbetet mellan hund och människa
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.