När jag ser en del bilder på svamp som folk har lagt upp hemma på köksbordet kan jag inte låta bli att tycka till lite grand.
Jag vill inte trampa någon på tårna när det gäller rensning men jag kan inte förstå varför så många svampplockare släpar med sig jord, sand (Svea släpar med sig Sandh TILL skogen), gräs och mossa för att sedan sitta hemma i timmar och rensa. Det blir dubbelt jobb eftersom skitig svamp i korg eller kassar smutsar ner lameller och hattar på varandra alldeles i onödan.
Därför tipsar jag alla som känner sig träffade om fördelen med att ta med en liten svampkniv och rensa svampen på plats. Trattkantareller och trumpetsvamp är hur lätta som helst att knipsa av vid plockandet. Det tar nästan ingen extra tid när man har övat några gånger. När jag kommer hem från mina svamputflykter är allt rensat och klart, möjligen får jag borsta av skräp som ramlar ner från grenar under promenaden men det tar inte mycket tid. En brödpensel är ett utmärkt redskap.
Jag kan nog tänka mig att man tar med orensade exemplar hem för att fotografera, det gör iaf jag om jag inte tagit med kameran till skogen. Vissa exemplar kan dessutom behöva närmare granskning och annalys och då behöver man hela “roten” med jord och omkringområdet med Men den mesta grovrensningen gör jag på plats. Tror jag dom flesta gör med
Jag är hängiven skogsrensare - lämnar så mycket som möjligt av det som skulle åkt tillbaka till skogen kvar där. Det enda som kan få mej att rucka på detta är om jag har väldigt bråttom och hittar ett kanonställe med svamp som jag vill ha och som jag inte kan återkomma till inom rimlig tid…
Rekommenderar rensning på plats i skogen varmt!
Vi, jag i min fru, som är nybörjare på detta håller fullstängigt med. Sitta i flera timmar efter en härlig tur i skogen avskräcker för nästa tur. Svamparna har ju inga ben och springer inte och gömmer sig om du stannar upp lite extra mellan varje “fångst”. För övrigt tas tips tacksamt emot på bra nybörjarsvamp.
Håller fullständig med Bengt.
Svamp ska komma hem rensad och klart.
Svamp som ska undersökas eller fotograferas hemma ska vara inlindade i aluminiumfölje.Man ska borsta och rensa i skogen, man kan fixa själv en svamp kniv om man tejpar eller limmar på en kökskniv en mjuk tandborste.
Evus, om var och en gör som den finner bäst och ingen annan får komma med goda och välmenta råd så är jag rädd för att rådgivning i alla de former lika gärna kan läggas ner. Var och en vet ju bäst eller? Jag som alltid har tyckt att du verkar vara en mycket förnuftig person. Bättre kan du!
Det kan aldrig vara fel att försöka förbättra saker och ting, sedan finns det naturligtvis inte någon lag som säger att man måste lyda de goda råden.
karl johan rensar jag alltid i skogen, men ikke kantareller detär så lite skröpman får med hem med dem och det landar ändå en massa barr och småkvistar i korgen från när man går och kryper på alla fyra i täta granplantager. när jag är i skogen skall där plockas svamp, inte rensas.så sitter jag hellre halva natten med en flaska rödvin och 5 kg kantareller framför mig och rensar vid matbordet.
En annan aspekt ur djurvänlighetssynpunkt är att jag tycker att det skulle kännas fel att bära hem alla de smådjur som finns i skräpet, i fötterna och under hattarna. Se bara på den bleka taggsvampen som i nio fall av tio har en eller flera små spindlar som hyresgäster under hatten. För att inte tala om alla sniglar och diverse larver som har sin hemvist i skogen och går en garanterad död till mötes hemma i soptunnan.
Visa alla djur respekt och du mår bättre. Naturen åt djuren!
Trots grovrensning i skogen kan det hamna en och annan spindel, fästing eller bevingat kryp bland svampen och följa med hem.
Annars har jag sedan barnsben tagit för vana att grovrensa i skogen.
Minns inte vem som gav mig rådet, förmodligen nån bok, men jag har alltid tyckt det var bra och ett praktiskt råd att följa!
Att resa svamp alltså... Jag har med mig kniv ut nästan varje gång och innan jag vet ordet av så ligger den längst ner i korgen och går inte att fiska upp för alla jordiga svampar som ligger ovanpå...
Iofs är det lika tråkigt att rensa hemma…
Jag fortsätter ta med mig kniven, men lovar inte att använda den… ;-)
Jamen alltså...
Jag vet ju att det är mycket bättre att lämna jordiga fötter i skogen men när jag börjar plocka så funkar liksom inte den logiken, jag vill bara plocka och plocka och plocka och när jag kommer ihåg mig igen så ligger kniven där längst ner och är alldeles för besvärlig att ta upp…
Så jag släpar motvilligt med mig mina jordhögar hem… ;-)
Tjusig kniv.
Undrar om inte en anledning till att ta hem skog plus svamp kan vara att det är roligare att berätta att man har tagit hem X antal liter/kilo svamp . Sen när man har suttit sina timmar med efterbörden så brukar det visa sig att en alltför stor del har hamnat i komposten vilket inte ger samma effekt vid kaffebordet när man ska jämföra svampskördarna.
Att räkna i liter är inte ärligt när det gäller svamp. Däremot är det tillförlitligt när det gäller vätska som fyller ut varje skrymsle i ett litermått. Det gör inte svamp. Om man lägger Karl-Johansvamp i ett litermått så kanske det bara får plats en enda om den är stor. När man mäter i liter räknar man också in luften.
Det enda ärliga sättet att mäta mängden svamp är att väga antalet kilo. Det lämnar inte några tveksamheter. Inte köper man 1 liter potatis, 1 liter morötter, 1 liter torskfilé eller 1 liter havskräftor. Att mäta svampmängd i liter är omodernt, gammalt och förlegat. Fram med vågen!
Tänk om man skulle räkna sin kroppsstorlek i liter. Vilket problem det skulle bli på vårdcentralen: God dag, farbror Bengt, nu ska vi se hur många liter din volym är i dag.
Vi kan bara gratulera dig Jonnie, jag är inte en avundsjuk typ.
Nej, för mig är det ok att räkna i antal svampar.
Jag är så tacksam för det gottiga jag hittar.
Sen tycker jag att flera här verkar göra det lite svårt för sig med att lägga svamphögar över knivar, glömma skära bort jord, bära hem skräp mm mm
Men var och en blir väl lycklig enligt sin egen metod får vi hoppas!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.