0 395 visningar

8 svar

Vem åt goliatmusseron innan 1998?

Peter, Linköping

24 jul 2013 kl. 00:52

Ja, som rubriken lyder. Var det någon enda som åt goliatmusseron (i Sverige då, får jag väl lägga till) innan det visades att det var samma art som matsutake? Någon av er på forumet, eller någon ni känner till?

0

Helmer Douglas

24 jul 2013 kl. 13:13

Jag och min Morfar :-) Äter även Jättemusseronen som är god den med. I mina tyska svampböcker så står den sig som delikat.

0

Kurt

26 jul 2013 kl. 11:52

Titta i äldre svampböcker. Men endel svampar har ju också blivit betydligt vanligare de senaste 40 åren

0

Kalle

26 jul 2013 kl. 12:12

Och hur kan man veta att en viss art blivit vanligare under de senaste 40 åren?

0

Kalle

26 jul 2013 kl. 12:12

BETYDLIGT vanligare ska betonas…

0

Kurt

29 jul 2013 kl. 06:25

Arter som t ex trattkantarell som gynnas av lägre pH-värde, är en matsvamp som inte historiskt inte uppmärksammats som matsvamp, inte ens i Finland, där man annars äter alla svampar som går att äta. Där kan man klart säga att den blivit vanligare (den används nu som indikatorart på sur skogsmark), många andra svampar har ju i stället blivit ovanligare.

0

Lena M

29 jul 2013 kl. 06:38

Jag funderar på pluggskivlingarna som kommit i gräsmatta,då måste mycelet funnits här i lång tid.
Vi har bott här33 år och aldrig sett dem tidigare, intressant.

0

Urban

30 jul 2013 kl. 14:32

Eftersom goliatmusseronen kräver (så vitt man vet) skoglig kontinuitet och genom att dess favorithabitat blir allt ovanligare pga av kalvavverkning så lär den ju snarast ha blivit ovanligare med åren. Mig veterligt återfinns den bara i Ingelströms bok från 1940 före 1998 och då inte som ätlig.
Helmer: Hur visste du och morfar vad ni åt med säkerhet, jag tvivlar på att goliat står i så många tyska svampböcker heller.

0

Irene A

30 jul 2013 kl. 15:54

Den finns med hos Bon: “Svampar - en fälthandbok” från 1987 också, men utan något utlåtande om ätligheten.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone