Ja, som rubriken lyder. Var det någon enda som åt goliatmusseron (i Sverige då, får jag väl lägga till) innan det visades att det var samma art som matsutake? Någon av er på forumet, eller någon ni känner till?
Arter som t ex trattkantarell som gynnas av lägre pH-värde, är en matsvamp som inte historiskt inte uppmärksammats som matsvamp, inte ens i Finland, där man annars äter alla svampar som går att äta. Där kan man klart säga att den blivit vanligare (den används nu som indikatorart på sur skogsmark), många andra svampar har ju i stället blivit ovanligare.
Eftersom goliatmusseronen kräver (så vitt man vet) skoglig kontinuitet och genom att dess favorithabitat blir allt ovanligare pga av kalvavverkning så lär den ju snarast ha blivit ovanligare med åren. Mig veterligt återfinns den bara i Ingelströms bok från 1940 före 1998 och då inte som ätlig.
Helmer: Hur visste du och morfar vad ni åt med säkerhet, jag tvivlar på att goliat står i så många tyska svampböcker heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.